Johanna
    Hej! Jag har lite funderingar kring kvotsystemet för oss Gy11-elever och hur man tror att intagningspoängen kommer se ut framåt.
    Jag funderar på att studera till arkitekt, och vill väldigt gärna plugga i Lund. Jag har sökt arkitekt till hösten men är inte helt säker på att utbildningen är rätt för mig och känner därför att det vore bra att vänta ett år med att studera, till hösten 16, men är osäker på om jag kommer komma in då och känner därför att det kanske är "säkrast" att börja i höst redan (om jag kommer in då vill säga). I höstas låg intagningspoängen på precis så att jag hade kommit in. Tror man att det kommer höjas eller sänkas de kommande åren? Och i så fall mer/mindre 2015 eller 2016?
    Som jag fattat det så har gy11 en egen kvot tre år? Är det alltså till och med hösten 16? Är det till stor fördel för oss?
    Kommer vår kvot bli större för varje av dessa tre år och på sätt också förmodligen intagningspoängen i vår kvot sjunka eller hur ska man tänka? Förstår att detta är svårt att förutse men är så osäker på hur jag ska göra i höst. Vore otroligt tacksam för utförligt svar om hela systemet och om vad man kan förvänta sig av antagningspoängen!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna!

    Det är tyvärr väldigt svårt att förutspå hur antagningsgräns kan ändras (uppåt eller neråt).

    Det vi vet är att BIex gruppen är en tillfällig urvalsgrupp och används sista gången under antagningen till vårterminen 2017. Det är i alla fall vad som är känt nu. Det är inte uteslutet att existensen av gruppen blir förlängd, men det vet vi ännu inget om.

    Antal utbildningsplatser på högskoleutbildningar kan också ändras och ganska mycket t o m. Exempel på det är Studie- & yrkesvägledarprogrammet i Malmö som utökade antal utbildningsplatser från 72 till 130 - från ett år till nästa (dvs inte successivt, utan på en gång).

    Om du kommer in på en högskoleutbildning som du ev. är intresserad av att läsa, men vill vänta med att börja läsa, råder jag dig att ansöka om Studieuppehåll med platsgaranti. Läs på http://studera.nu/om-hogskolan/dina-rattigheter/studieuppehall/

    Du kan inte få garanti på att få ansökan om Studieuppehåll beviljad & jag tycker därför att det är en ännu bättre idé att påbörja studier och läsa minst en termin, få godkända betyg i några kurser och sedan ansöka om anstånd. Då har du mycket större chans att kunna komma tillbaka till samma utbildning efter ett uppehåll. Om du läser en termin och får godkända betyg, tjänar du 30 högskolepoäng och det ser bra ut på CV´n och så lär man sig alltid något nyttigt, när man studerar.

    Att diskutera hur antagningsgräns ev. flyttar sig - är ungefär som väderprognos (kan slå rätt men kan också bli väldigt fel). Det är i princip omöjligt att förutspå. Erfarenhetsmässigt kan vi bara säga en sak att till Arkitektutbildningen brukar det vara väldigt hög antagningsgräns men om antal platser utökas, kan den sjunka. Det är många olika faktorer (om antal platser är detsamma) som påverkar antagningsgräns till olika utbildningar: hur stora årskullar är, hur populärt yrket är, hur svårt är det att hitta bostad på just den aktuella utbildningsorten (t.ex. det är känt att det är svårt att hitta bostad i Stockholm, Göteborg och Lund - och då avstår kanske folk från att söka till de orter) + massa personliga orsaker som påverkar val av utbildning.

    Du kan ställa din fråga till https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Fragor-om-annat/

    Återkom och berätta för oss vad Antagning.se svarar till dig.

    Önskar dig allt väl!
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare