Lina
    Hej

    Om man gått på el- programmet (inriktning eeelt) och har betygsatta kurser med minst E om ca 1000 poäng, hur kan man komplettera för att få ut examen? Gymnasiearbetet är godkänt. Finns det några speciella kurser som måste finnas med? (bortsett från de gymnasiegemensamma kurserna). Ingen praktik eller liknande behövs? Vad bör man tänka på? Måste man läsa mot en inriktning även på komvux?
    Tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det finns vissa regler och begränsningar även på komvux, dock är det något friare än på gymnasiet.

    Det som gäIIer för yrkesexamen från komvux står på SkoIverkets hemsida>>

    Det är viktigt att veta i viIka kurser de 1000 godkända poäng är, som personen har.

    Det är också viktigt att veta om hen viII att yrkesbevis även ger grundIäggande behörighet tilI högskolestudier (och i så falL behöver hen godkända betyg även i svenska/sas 2 och 3 och i engelska 6).

    Det är bäst att göra pIanering med SYV på komvux - PIanering av yrkesexamen. Om tusen poäng är godkända och det behövs minst 2250 godkända poäng, då är det mer än hälften kvar. Det är 3 terminers studier på heltid som personen behöver genomföra på komvux.

    Under tiden personen läser på komvux, kan reglerna ändras. T.ex möjlighet att få betyg i kursen idrott och hälsa 1 in i examensbevis från komvux har ändrats fram och tiIIbaka fIera gånger. Nu ser det ut som att man fram tiII sista dec i år får ta med det betyget, men från 1 jan2017 - inte.  Dock har det ändrats fIera gånger förut... och är inte omöjligt att kommer att ändras igen.

    Men som regIerna ser ut idag, så kan den eleven som du nämner i din fråga "glömma" sitt betyg i Idrott och hälsa 1, om hen har betyg i den kursen. Om ni "stryker" idrott och häIsa ett - hur många godkända poäng har hen kvar?

    Se i ProgrampIanen för EE>> och yrkesexamen med "EI-inriktning" från komvux måste innehåIIa alla de kurser som finns i listan "Programgemensamma ämnen" + godkänt gymnasiearbete. Av de resterande poängen måste MINST HÄLFTEN "komma från" EI-programmet, men det behöver inte vara kurser från en specieII inriktning. Det finns inte heller det kravet (som finns på gymnasieskoIan) att minst 400 poäng av de programgemensamma ämnen måste vara godkända.

    Praktik ingår i vissa kurser (som en deI av kursen) och om man inte "gör praktik" - får man inte godkänt betyg på kursen. F-betyg kan man ha i examensbeviset från komvux, men det är givetvis bättre att sträva efter att få Yrkesbevis utan F-betyg.

    Jag skulIe också rekommendera att sträva efter att få yrkesbevis som ger grundIäggande behörighet tiII högskoIestudier. Men det är bara min rekommendation. Om personen vet att hen ej vill studera på högskoIa i framtiden, kan hem välja andra kurser.

    Som sagt, som frågan är stälId (utifrån den beskrivna situationen) så föreligger det studier i minst 3 terminer på heltid. Noggran planering med SYV på komvux - är min rekommendation. Och man behöver också tänka på "anstäIIningsbarhet", om man nu viII arbeta inom den branschen, som yrkesexamen är inom.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV