Christofer
    Jag har hittat en college i Kanada jag är intresserad av. Dock infattar det sig krav med beteckning av ett annat system från vårat.

    English, Grade 12 (ENG4U)
    +
    Grade 12 Math (U)
    One senior-level Visual Arts credit at the M or Open level
    Three other Grade 12 subjects at the U or M level
    Minimum 65% overall average
    or
    Two semesters of postsecondary education including required courses with minimum 65% overall average

    Hur vet jag att jag har det som krävs? Och om jag inte har det, hur ordnar jag till det så att jag kan gå denna utbildning?
    • Julia : Ett svar som kan vara till hjälp för dig fick vi idag! Det kom från en SYV på IB programmet och lyder så här: "Vanligast är att man är behörig till högre studier, grundutbildning i Kanada om eleven har en avslutad, fullständigt godkänd slutbetyg eller godkänd gymnasieexamen från gymnasiet. Vissa specifika utbildningar ex läkare kan kräva särskilda antagningskrav. När det står GRADE 12 betyder det att eleven måste ha minst 12års skolbakgrund, Grundskola+Gymnasieutbildning." Min förklaring/tillägg är att med "grundutbildning i Kanada" menas i detta fallet ett utbildningsprogram som finns direkt efter gymnasienivå, dvs icke-påbyggnads utbildning, utan den utbildning som motsvarar kandidatprogrammet på en svenska högskola, dit man söker direkt efter gymnasiet. Du får återkomma om något är oklart. Ha det bäst! önskar vi dig, SYV på Fragasyv.se
    • Mikael : Hej! Vi fick ännu ett svar från en Studie- & yrkesvägledare på ett IB program och jag klistrar in det här: "Utomlands är det det enskilda universitetet om bestämmer behörigheter och vem de vill ta in. Det finns därför inga listor på vilka kurser man behöver ha med sig. Inte heller kan man se vilka betyg somkrävs, eftersom de tar in på betyg, ofta personligt brev, ibland en uppsats, särskilda tester som SAT eller ACT och ofta engelskatest som IELTS eller TOEFL. Så man måste kontakta det enskilda universitetet för att höra vilka krav de har. Eller söka via en förmedling." Lycka till! Fragasyv.se

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Christofer!
    Här får du kontaktuppgifterna till Klarabergsgatan 23, 6 tr
    Box 16129
    103 23 Stockholm
    Tfn: 08-453 30 00
    Fax: 08-453 30 16
    E-post: [email protected]
    Kontakta ambassaden med frågan om deras utbildningskontaktperson kan hjälpa dig.

    .Jag råder dig fråga på IB gymnasieprogrammet, där de är väl insatta i de utländska kraven och här får du se skolornas presentationer (epostadress finns till höger på den svarta rutan under skolans hemsideadressen)
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/aranasgymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/it-gymnasiet-skovde
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vaxjo-katedralskola
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sigtunaskolan-humanistiska-laroverket
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/united-continents-international-school
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/alvkullegymnasiet .

    Kontakta college där du vill läsa med frågan om du kan göra inträdestest via internet eller om de har samarbetspartner i Sverige alt.om du kan göra test på ambassaden eller konsulatet i Sverige.

    Jag skall försöka hitta svar på din fråga och om jag lyckas med det, återkommer jag till dig.
    Med vänlig hälsning & stort Lycka till!
    Mikael SYV
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Christofer! Vi har ställt din fråga till Skolverket och fick nyss ett svar som lyder så här: "Skolverket har inte denna typ av jämförelsetabeller. Du kan möjligen kontakta Kanadas ambassad i Sverige alternativt en svensk ambassad i Kanada." Det är, alltså, nästan samma svar som du tidigare fått från oss, men Skolverket råder att även kontakta Svensk ambassad i Kanada, vilket vi inte har tänkt på innan.
    Så här får du ett nytt förslag, som kommer från Skolverket.
    Vi har även kontaktat ett antal Studie- & yrkesvägledare som jobbar på IB programmen runt om i Sverige. Pga jul-ledighet fick vi ännu bara ett svar, som lyder:
    -"Det finns inga omräknings tabeller. Det jag gör eller uppmanar mina elever att göra är att ta en direktkontakt med skolan för att ta reda på deras krav...Ofta behövs ett Toefl test i engelska..."

    Mitt tillägg till detta är: om du undrar vad TOEFL test är för ngt., här är förklaringen: The Test of English as a Foreign Language (TOEFL) measures the ability of non-native speakers of English to use and understand North American English as it is spoken, written and heard in college and university settings. Most people who take the TOEFL test are planning to study at colleges and universities where instruction is in English. In addition, many government agencies, scholarship programs, and licensing/certification agencies use TOEFL scores to evaluate English proficiency./

    Hoppas mitt nuvarande svar till dig blir till hjälp! Vi återkommer om vi får fram någon ny info- som vi tror kan vara till hjälp för dig!
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej igen! Vi har nu fått ännu ett svar från en SYV som jobbar på IB programmet och hon skriver så här:
    " Det gäller att vända sig till det universitet som man vill studera vid för att få svar på vilka krav som gäller för svenska studenter.
    För de som har Kanadensiska betyg gäller följande:
    English Grade 12(ENG4U)= Treårigt gymnasium med en U-kurs=University preparation course

    M= University college preparation course

    Open level= Kursen är inte nivågrupperad

    Minimum 65% där betygsskalan är från A-F."

    Se om detta svar blir till någon hjälp för dig.
    Mvh
    ANNA SYV