Elliot

    Jag har sökt på framtid.se för att hitta diverse yrken jag var intresserad av och hur man utbildar sig till dem. Framtid.se hänvisar till en länk på SLU. På SLU hittar jag endast en faktatext om vad yrket innebär men inte var man kan hitta självaste utbildningen. Helt enkelt är frågan följande: Jag vill utbilda mig till skogsforskare, vet ni hur jag ska gå tillväga?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    ta en titt på slu.se/fakulteter/s/forskning/framstaende-forskning och längre ner på sidan (länk ovan) finns även kontaktuppgifter till en kontaktperson, som du gärna får ta kontakt med.

    Allmänt gäller:
    det är en mycket lång och osäker väg att ge sig in på - mot att bli en forskare (oavsett inom vilket ämne man vill forska). Först måste man ta kandidatexamen eller i alla fall skaffa sig 3-årig högskoleutbildning inom "rätt" kunskapsområde i detta fall: "skog" eller möjligtvis Biologi.
    Sedan ska man försöka komma in på utbildning på avancerad nivå: magister eller masterprogrammet. Och efter det hålla ögonen öppna för vilka möjligheter som kanske visar sig finnas, t.ex om det blir möjligt att söka ngn Doktorand-tjänst.
    Saken är den: man måste både skaffa sig mycket omfattande och avancerade kunskaper inom det kunskapsområde som man vill forska inom + också ha tur eller vara duktig på att skapa resurser (idka bidrag), för att det kostar mycket pengar att bedriva forskning och det är inte alls ovanligt att man ej kan påbörja forskningsprojekt eller måste stoppa det pga brist på resurser (pengar). Det finns oftast många fler personer som har kunskaper och skulle kunnat forska än som det finns resurser för att bekosta forskningen (alltså är det mycket tuff konkurrens och man kan med mycket hög utbildning inom "skog" finna sig i en situation då man inte har ngn inkomst, över huvudet taget och måste söka jobb inom områden som inte har med skog att göra, alls). Det finns inga garantier på att lyckas bli en forskare men om du brinner för "skogliga frågor" - börja med att läsa "skogliga kurser" eller kandidatprogram i biologi. Prata också gärna med en studievägledare på ngn institution där relevanta utbildningar ges.
    Kort kan man sammanfatta så här: även om man skaffar sig utbildning som räcker för att kunna forska, betyder det inte att man också ska få göra det, utan man måste vara beredd att försörja sig på annat sätt, om man inte ska kunna göra det på att bedriva forskning.
    Vänligen
    L.

    Liselotte