Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jelena!
    För att utbilda sig till operationstandsköterska behöver man oftast en befintlig tjäns på en specialistklinik, t.ex anställning som tandsköterska. Behovet styr vem som får vidareutbilda sig. Det är regioner (f d landsting) som står för utbildningen.
     Detsamma gäller även för ortodontiassistenter. Behovet styr, och om man arbetar redan på specialisttandvården och behovet och möjlighet finns, så betalar arbetsgivare för utbildningen. Det är vanligare att man får gå vidareutbildning om man jobbar inom FTV alltså inom Folktandvården (jämfört med privata arbetsgivare) men det förekommer även att privata arbetsgivare skickar sina anställda till operationstandsköterske-utbildningen.
    Utbildningar till operationstandsköterska och till ortodontiassistent är de 2 vanligaste vidareutbildningarna för tandsköterskor. Utbildning till tandsköterska ges i Sverige inom yrkeshögskola. Var god se utbildningarna listade på yhguiden.se/tandsköterska

    Sammanfattning
    För att få en chans att utbilda sig till operationstandsköterska måste man först utbilda sig till Tandsköterska vilket man i Sverige gör på en yrkeshögskoleutbildning. Sedan söker man anställning som tandsköterska (helst på en specialklinik eller specialavdelning) och hoppas sedan att arbetsgivare köper den  vidareutbildning som gör att man kan bli operationstandsköterska.