studie sökande
    Jag undrar hur man bär sig åt för att bli en utbildad polisfotograf. Har läst på flertalet hemsidor att det sker internt men inte hur man skall gå tillväga. Dvs. Var man söker, vad man behöver för att ta sig in, vad man får lära sig under utbildningen m.m.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    det vi vet om yrket Polisfotograf berättar vi om i presentationen av yrket: Framtid.se/yrke/polisfotograf och vad gäller bli utbildad, då gäller det först att bli anställd (så utbildas man sedan internt), så har vi följande uppgift: "För att kunna bli anställd, krävs det som regel en eftergymnasial utbildning inom fotografering".
    Eftergymnasiala utbildningar inom fotografering kan finnas inom flera olika skolformer: akademiska utbildningar (på högskolor och universitet), yrkeshögskoleutbildningar, utbildningar på folkhögskolorna, KKU och privata utbildningar.
    Svar från en Sektionschef vid Forensiska sektionen hos Polisen (från 2018) lyder: "Vi har egentligen ingen kravprofil på fotograf utan i konkurens mellan sökanden så anställs den som har bäst utbildning och relevant erfarenhet.

    Fotografer finns endast inom den forensiska verksamheten och i grunden fotograferar de spår som säkras i laborativ miljö ex framkallade fingeravtryck mm. Deras kompetens används även för dokumentation av brottsplatser där kriminaltekniker inte löser ute det själva.

    Jag kan med andra ord inte rekommendera någon speciell utbildning utan det bedrivs nog på flera platser, folkhögskolor mm, det i kombination med yrkeserfarenhet är det vi ser på vid anställning. Vi har även med fotografer vid anställningsförfarande vilket gör att rätt frågor kan ställas och ev arbetsprov genomföras."
    ***
    Mitt förslag är att du lär dig så mycket inom fotografering som möjligt och "bevakar" möjlighet att bli anställd, alltså när lediga tjänster hos polisen utlyses och söker varje gång du ser en sådan tjänst hos polisen som du vill ha. Ju mer du kan inom fotografering, desto större blir chans för dig att bli anställd och sedan internutbildas till polisfotograf (som jobbar huvudsakligen med forensisk fotografering, om jag har förstått det rätt, och med det kan även kallas för "Forensisk fotograf").
    Vad den interna utbildningen hos polisen innehåller har vi på fråga syv inga uppgifter om: jag kan tänka mig att innehåll i utbildningen kan förändras på grund av nya tekniker och metoder börjar användas och den utbildningen som polisen ska ge om t.ex två år från idag kan skilja sig mycket från den utbildningen som skulle ges just nu.

    Det finns många olika fotoutbildningar, så det är omöjligt att lista upp alla dem, men du kan börja att titta på följande:
    se om det finns några intressanta för dig utbildningar inom KKU;
    titta sedan på vad nordens-folkhogskola-biskops-arnö kan erbjuda.