Johanna
    Hej!
    Jag går inte hotell och turismprogrammet på gymnasiet, utan läser samhäll. Jag har lite intresse av att bli reseledare någon gång i framtiden. Hur går jag då tillväga med utbildning om jag inte gått den gymnasielinjen? Finns det kurser efter gymnasiet man bör ta eller finns det utbildningar någon annanstans?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    Reseföretag kan ha egna utbildningar.
    Sedan finns det utbildningar inom yrkeshögskola, som kan vara relevanta till det yrket.
    Även folkhögskolorna kan ha passande utbildningar; man kan även höra med komvux i sin egen kommun (där man är folkbokförd - om de har ngt. att erbjuda).
    Saken är den att Reseledare >> är ett yrke där det är fritt fram för arbetsgivare att anställa vem de vill; det finns ingen legitimation eller strikta krav på vilken utbildning som krävs.
    Tips! tui.se/om-tui/jobba-hos-oss - info om möjlighet till utbildning efter anställningen hos researrangören TUI.
    Kika också på några yrkeshögskoleutbilndingar som kanske kan bli av intresse för dig:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/trac-diplomerad-resekonsult-yrgo
    utbildning/cm-education-ab/experience-designer-cm-stockholm
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/congress-conference-and-meeting-professional
    Frans-schartaus-handelsinstitut/trac-diplomerad-resekonsult-sthlm
    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-i-besoksnaringen

    Det som underlättar att få anställning som reseledare är att man kan flera språk och har körkort; har man körkort för buss, är det ännu bättre!

    Att kunna engelska mycket bra i tal och skrift är en förutsättning och ett krav som ställs i princip alltid.
    Att ha erfarenhet från att själv ha rest mycket till olika länder och att ha erfarenhet av att ha arbetat inom någon servicebransch (helst erfarenhet från turism, eller i andra hand - från hotell) är en stor merit.