Zakaria

    Jag har läst vård och omsorg programmet i lernia Göteborg genom komvux 2014-2015 då hade samhällskunskap kvar som jag har läst det lite senare 2021 i annan skola.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zakaria!
    Jag är inte säker på att jag förstår vad du vill fråga om. Om du undrar hur du får betyg i en kurs som du har läst, då är det hos den skolan där du har läst som du får betyget eller så svarar skolan till dig om hur och var du får betyget utfärdat. Du kan också alltid vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och be om hjälp vad gäller få ut betygen och information om studier på gymnasial nivå för vuxna.

    • : Hej! Betyg jag har men jag behöver examensbevis eller intyg som visar att jag är undersköterska. För att jobba utomlands
    • Anna :

      Idag är Undersköterska, i Sverige, ett av de många icke-reglerade yrken, där arbetsgivare bestämmer vilken utbildning de accepterar. Oftast accepterar de examensbevis från Vård-programmet eller ett antal godkända vård-kurser eller tidigare erfarenhet att ha arbetat inom vården men man kan också få anställning som undersköterska utan någon utbildning inom vården och utan tidigare vård-arbetserfarenhet (då blir man upplärd på arbetsplatsen). Men från 1 juli 2023 ska det bli möjligt att få Yrkesbevis från socialstyrelsen. Ännu är det mer än ett år kvar tills dess. Så, frågan är om du vill vänta eller om du vill försöka få ut examensbevis från komvux tidigare. Vad arbetsgivare utomlands accepterar som bevis på att du är utbildad Undersköterska måste du fråga de arbetsgivare som du vill jobba för.
      Vill du få ut examensbevis från komvux måste du ha 2400betygsatta gymnasiepoäng, av de kan max 150p.vara betygsatta med F. I examensbeviset måste även svenska 1 eller svenska som andraspråk1 ingå - med godkänt betyg. Jag har svårt att tro att arbetsgivare utomlands har så stor koll på skillnaden mellan examensbevis och utdrag från betygskatalogen. Du kan begära utdrag från en betygskatalog från komvux (det är en förteckning över kurserna med tillhörande betyg) - fråga på komvux om de kan skriva ut det på engelska.

    • : Hej arbetgivaren här i Frankrike vill ha diplom som jag ska validera. Jag har försökt att validera mina betyg det går inte, jag måste ha intyg eller examenbevis.