Adnan

    Hej! Jag pluggar till tvåämneslärare med behörighet i gymnasiet (Idrott och biologi fyi). Hur gör jag om jag vill utöka min behörighet? Som jag förstått det krävs ett visst antal poäng på universitetsnivå. Innebär det att jag kan välja i princip vilka kurser som helst inom det ämnesområde jag vill utsöka min behörighet i? Hur gör jag med NO ämnena som innefattar flera ämnen (Bi,Ke,Fy,Tk)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adnan!
    det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som både utfärdar och utökar lärarlegitimationerna. Studievägledare på lärarhögskolorna bör kunna svara (i alla fall om de utbildningar som de själva har på sitt eget lärosäte). Vi på FRåGA SYV kan inte garantera att den info vi hittar om utökning av lärarleg.är aktuell så pass länge att du hinner skaffa dig den kompetensen och sedan också hinna få utökning av din legitimation. Reglerna kan ändras över tid.
    Tidigare fanns ett antal fall när lärare som jobbade med undervisning i "fel ämne" i ett antal år, t.ex 8 år, ansökte och fick legitimation utökad pga arbetslivserfarenhet (alltså är det inte uteslutet att även din legitimation kan utökas om du i ett antal år jobbar med undervisning i "fel" ämne); varför man kan undervisa i "fel ämne" är i första hand pga lärarbrist.
    Om du inte kan hitta de exakta svaren just nu, så kan du söka läsa "första kurserna" i kemi och fysik på högskolenivå (det kan i vilket fall inte skada; du kommer behöva "ett visst antal" högskolepoäng inom de NO-ämnena om du vill bli behörig att undervisa i ämnena: Kemi, Fysik eller Naturkunskap).
    Hänvisning:
    skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation/utoka-larar--och-forskollararlegitimation