Mio

    Hej! Jag heter Mio och går tredje året på Rytmus i Sickla. Det börjar bli dags att veta vad jag ska göra efter gymnasiet, men jag har för många val och vet inte vad jag ska välja. Just nu går jag musik på gymnasiet, och både musik och bildkonst (måleri, teckning, etc.) är väldigt stora intressen. Jag hade gärna fortsatt studera musik, förutom att utbildningen jag går nu har varit väldigt jobbig för mig, och jag vet inte om det kommer vara så på högskola också. Jag har både autism och ADHD, och de flesta musikutbildningarna jag har hittat är antingen alldeles för inriktade på något (t.ex. enbart gospel eller klassiskt) för min smak och understryker att sammarbete och eget ansvar och initiativ är viktigt för kursen. Det är precis det som har varit svårt för mig i gymnasiet, och jag undrar om det verkligen är en bra idé att välja musik när jag har svårt med sammarbete och att hantera otydliga instruktioner. Jag hade också kunnat tänka mig att gå en konstutbildning, men jag vill då gå illustration eller liknande, inte klassiskt måleri eller skulptur. Till sist tycker jag väldigt mycket om historia och religion, och det hade varit intressant att plugga. Men jag vet inte hur bra betyg man måste ha för det, och om jag kommer klara av en sådan akademisk utbildning utan att gå in i väggen pga min NPF. Jag vill också väldigt gärna flytta hemifrån så snart som möjligt, så folkhögskola med inackordering hade passat mig tror jag. Helst i Södermanland, Uppsala län eller Stockholms län. Nära den trakten. Jag vet att det blev väldigt långt och krångligt nu, men jag hade blivit så tacksam för svar. Börjar få lite panik. Hoppas någon kan hjälpa till! MVH, Mio

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mio! Jag ska samråda med kollegorna och vi ska återkomma med ännu ett svar men just nu vill jag försäkra dig om att du är ute i god tid: ansökan till utbildningar som börjar i augusti-september öppnar inte förrans tidigast i februari, så du har ännu mycket gott om tid. Titta gärna på Vad folkhögskolorna kan erbjuda >>

    Prata också gärna med kuratorn och skolsköterskan och kanske också med skolläkaren och skolpsykologen, här tänker jag på diagnoser du har.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mio,
    med tanke på att du vill flytta hemifrån, så tycker jag att utbildning på en folkhögskola med Internat/studerandeboende kan bli ett bra alternativ för dig. I den här listan ser du folkhögskoleutbildningar på eftergymnasial nivå på folkhögskolorna som har boende på eller nära skolan för studerande: folkhogskola.nu/sok-kurser/?internat=eftergymnasial - det är utbildningar med rätt så olika inriktningar i listan. Dina stora intressen (musik och bild) - uppger du i din fråga, och därför tycker jag du kan börja med att kika på de här utbildningar - se snabblänkarna nedan:
    Skane-lan/Ostra-Grevie-folkhogskola/Kurser/2019ht22/konstgrafiklinjen
    Skane-lan/Skurups-folkhogskola/Kurser/2021ht/jazzmusikerlinjen
    Vastra-Gotalands-lan/Hjo-folkhogskola/Kurser/2021ht/hjo-konstskola---konstnarligt-projektår
    Skane-lan/Ostra-Grevie-folkhogskola/Kurser/2019ht22/grafisk-design
    Vastra-Gotalands-lan/Hellidens-folkhogskola/Kurser/2021ht/grafik
    Vastra-Gotalands-lan/Hellidens-folkhogskola/Kurser/2021ht/fordjupningsar---kreativa-yrken
    Skane-lan/Ostra-Grevie-folkhogskola/Kurser/2019ht22/fria-forberedande-konstlinjen
    Skane-lan/Skurups-folkhogskola/Kurser/2021ht/folkmusikerlinjen
    Stockholms-lan/Agesta-folkhogskola/Kurser/2021ht2/digital-musikproduktion
    Vasterbottens-lan/Storumans-folkhogskola/Kurser/2021ht/digital-musikproduktion
    Varmlands-lan/Molkoms-folkhogskola/Kurser/2021ht/animation
    Norrbottens-lan/Sverigefinska-folkhogskolan/Kurser/2022ht/singer-songwriter
    Vasternorrlands-lan/Alsta-folkhogskola/Kurser/2021ht/musiker
    Norrbottens-lan/Sverigefinska-folkhogskolan/Kurser/2022ht/musiker
    Vastra-Gotalands-lan/Wendelsbergs-folkhogskola/Kurser/2022ht/musikal---skadespelareteaterproduktion
    Kalmar-lan/Vimmerby-folkhogskola/Kurser/2022ht/musikallinjen
    Vasterbottens-lan/Strombacks-folkhogskola/Kurser/2021ht/musikalakademien