Johanna
    hej, ska ju som sagt börja ettan på natur och har kommit på ännu en fråga, hur och när väljer man vilka "kurser" man vill gå? har för mig att jag får tex, välja hur mycket/lite matte eller språk jag vill läsa.

    en fråga till, hur mycket matte och natur ämnena samt svenska måste man läsa, för att sen få "välja" om man vill fortsätta och läsa?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ett gymnasieprogram består av vissa bestämda kurser som du måste läsa. Valbara kurser som du väljer själv hittar du inom Individuella valet och de Programfördjupningskurser som erbjuds - oftast väljer du dessa under vårterminen i ettan men det kan se lite olika ut från skola till skola och även kursutbudet kan växla från skola till skola.

    Hur mycket matte du läser på Natur beror på vilken inriktning du valt - läser du Natur/sam så kan du dock oftast lägga till mer matte på t.ex. Individuella valet.

    Vad du behöver för kurser på högskolan beror sedan helt på vad du vill läsa där. /Lena, Syv