Sandra
    Te.x om man väljer ett naturbruksgymnasie och väljer att gå djurvård och om man vill ha programfördjupningar och extra kurser hur väljer man det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, Sandra
    kurser för programfördjupningar & inom Individuellt val, 200 poäng, väljer man hos en Studie- & yrkesvägledare på skolan, när man redan kommit in och påbörjat sin gymnasieutbildning. Kurser inom Individuellt val läser man oftast under å k 2 och 3 /och väljer dem under vårterminen i å k 1/.

    Du kan läsa om Naturbruksprogrammet på http://www.gymnasieguiden.se/program/NB
    och om inriktningen Djur - på http://www.gymnasieguiden.se/program/NB/djur

    Här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NB.pdf ser du PROGRAMPLANEN som gäller för NB programmet. Som du ser i Programplanen, är det på NB 700 poäng som du får välja inom Programfördjupningar och du ser en förteckning över kurser som man får välja från.
    Gymnasie- och programgemensamma ämnen är obligatoriska att läsa. Till det väljer man Inriktning. Förutom "Djur" finns det 3 andra inriktningar inom NB, men alla inriktningar behöver inte finnas på varje skola - så det är noga med att söka till rätt skola /dvs den skola som har just den inriktningen som du är intresserad av/.
    Sedan väljer man Programfördjupningskurser /du ser lista på länken ovan - Programplanen/ och Individuellt val /200 p./- se längst ner till höger i Programplanen - Garanterat valbara kurser. Man får annars önska sig vilken som helst gymnasiekurs men det är inte säkert skolan skall kunna ordna det. De kurser som är Garanterat valbara - måste skolan ge dig möjlighet att läsa.
    Du väljer sedan även temat för ditt Gymnasiearbete. Du kan börja samla material till ditt gymnasiearbete redan nu (det som intresserar dig mest) men sedan är det viktigt att stämma av med lärare på skolan.
    Och mer på tal om "val" - här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=12&orientation=25&variant=2&sport= kan du se info- om gymnasieskolor med Riksrekrytering som erbjuder NB programmet, inriktning Djur. Alla elever får söka till Riksrekryterande utbildningar i hela Sverige. Det är dock viktigt att tänka på att du kanske måste bo på internat på skolan eller hyra ett rum - om det blir för långt att åka hem varje dag.

    ÖNSKAR DIG ALLT VÄL!
    Liselotte SYV
    Liselotte