Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Arwa,
    man läser inte Moderna språk på VO, i alla fall inte som obligatoriska kurser; kan kanske läsas som valbara kurser - om just din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda det.
    Se gärna Programplan för VO >; du ser då att Moderna språk ej finns nämnda, över huvudet taget.Det betyder att moderna språk får läsas endast inom Individuellt val, 200 poäng - det är max två kurser i ämnet Moderna språk och detta om just den skola kan erbjuda det. Det är lärarbrist. De kurser inom individ.val som Måste erbjudas är kurser för Grundläggande behörighet (på yrkesprogram) och "någon estetisk kurs" och "någon kurs inom ämnet idrott"; kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier är det svenska och engelska (upp till svenska 3 och engelska 6).

    Ang. antal gymnasieval - så måste man inte göra det, över huvudet taget. Gymnasieskola är frivillig.
    Om man VILL läsa på gymnasiet, rekommenderas det att söka många olika alternativ - i princip söka till alla de utbildningar som man kan tänka sig vilja läsa; i första hand - favoritutibildning på den skola där man helst vill gå; som "back-up" - ännu flera andra alternativ (detta för att i fall man ej kommer in på sitt första alternativ).
    Hälsningar
    Mikael syv