nina

    Hej! Jag har lite allmänna frågor kring vad man kan göra med högsskoleexamen på 120 HP. Jag har läst lite om examen på grunsnivå vid Örebro universitet och där stod det följande: Högskoleexamen bygger på studier om 120 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete om minst 7,5 hp med beteckningen G1E. Mitt mål är att ta ut en högskoleexamen (120 HP), med inriktning maskinteknik, jag har läst nu 105 hp (kurserna uppfyller kraven för högskoleexamen 120 hp), och jag funderar på att göra examensarbete på 15 hp. Jag har prata med syven på mitt lärosäte och de rekommenderade att jag skaffar kandidatexamen i maskinteknik istället. så mina frågor är: Vad kan man göra med en högskoleexamen på 120 hp? är det värt det? hur sannolikt är det att ni skulle rekommendera det? kan man få jobb inom det området man har läst? vad är skillnaden mellan en högskoleexamen och en kandidatexamen jobbmässigt? med vänliga hälsningar, Nina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det blir upp till varje arbetsgivare att bestämma om hen vill anställa dig eller ngn annan. Ibland kan även helt andra saker än längd på tekniska studier bli avgörande- t.ex språkkunskaper eller arbetslivserfarenhet- säg att man söker jobb som ingenjör inom bilindustrin och en sökande är civilingenjör men inte med Bil-inriktning och en annan har 2-årig högskoleutbildning men har jobbat som bilmekaniker eller bilmontör/fordonstekniker i några år innan hen kom in på högskola och om företaget ex kan underleverantörer i Kina och hen med kortare utb även kan kinesiska- då tror jag valet faller på henom med kortare utbildning och hen kanske också går med på lägre lön(civilingenjör läste fem år på universitetet och har tre år länge förlorad arbetsinkomst plus lån hos CSN som är betydligt större så hen kräver högre lön).
    Det finns för- och nackdelar med kortare eller längre utbildningar och pga ingenjörsyrket är i stort sett icke-reglerade, får varje arbetsgivare bestämma och de kan tänka väldigt olika.

    Studie- och yrkesvägledare