ebba
    Hej! Jag är en tjej som är mycket intresserad av de naturorienterande ämnena och jag har där både A och B i betyg. Jag har alltid varit den sociala i klassen och alla lärare tycker gott om nu jämt. Börjar därför tro att jag får högre betyg än jag förtjänar. Hur vet man att man är bra på någonting? Och hur tycker ny jag ska göra i denna situation? Skulle vara grymt tacksam för svar då jag gärna vill i framtiden bli läkare, men vet inte om jag har vad som krävs för att ens klara gymnasiet (naturlinje)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba,
    du kan testa dina mattekunskaper på www.matteboken.se där alla kurser är upplagda för självstudier.
    Se om du kan lösa alla uppgifter för åk8 t.ex. - utan några problem...
    Om du får bra betyg i olika ämnen från olika lärare - måste det betyda att du är duktig och bra på mycket.
    Betygsättningen är sedan några år tillbaka MÅLRELATERAT, dvs lärare får inte jämföra elever i klassen med varandra, utan enbart bör jämföra elevens kunskaper med mål för kursen och följa Skolverkets riktlinjer.
    Ang. klara studier på Naturvetenskapsprogrammet så handlar det om att vara duktig och/eller om att vara FLITIG. Man kan komma väldigt långt om man bestämmer sig för ngt. och jobbar "outtröttligt" på, envisas i någonting. Det är inte alltid den som har störst talang eller som har lätt för studier, som kommer längst. Det underlättar, givetvis, men om man lär sig Studieteknik och kommer på vad som passar JUST DIG när du skall lära dig ngt nytt - så kan det vara så att du blir mer framgångsrik än en annan duktig men lat elev.
    Råder dig att kika in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Återkom gärna med feed-back på våra tips om Studieteknik och om du tycker att det jag har skrivit här som svar till dig var till hjälp!
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV