Hannah
    Hejsan,

    Jag läste Vård och Omsorgsprogrammet i gymnasiet men eftersom att jag bl a annat inte blev godkänd i gymnasiearbetet så fick jag ingen gymnasieexamen.Jag funderar på att söka jobb inom äldreomsorgen men undrar egentligen om jag ska söka som vårdbiträde eller undersköterska eftersom att jag inte fick godkänt i min gymnasieexamen och gick ut med studiebevis.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,
    eftersom det (ännu, uppgift från maj 2021) inte finns någon legitimation för undersköterskor, är det ett av de många, i Sverige, icke-reglerade yrken: det blir därför upp till arbetsgivare att bestämma vilken utbildning som är OK att ha för att få anställning som undersköterska. Inte heller vårdbiträde är ett reglerat yrke och då gäller det att arbetsgivaren bestämmer. Du får gärna söka jobb som undersköterska och jag hoppas och tror att du får jobbet! Men annars så kan du samtidigt som du söker jobb även vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ansöka om att få göra gymnasiearbete så att du sedan ska kunna ta ut examensbevis från komvux.