Maria
    Hej!
    Jag går just nu en teknisk bastermin på högskola samt andra små kurser under tiden. (Totalt 36hp poäng)
    Jag undrar om dessa ämnen jag läser nu räknas som att jag ”läser upp” kurser. Hamnar jag i urvals gruppen B2 pga detta?

    Jag vill nämligen ligga kvar i B1 gruppen eftersom det program jag ska söka till senare tar in fler personer från B1 gruppen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om du utan basterminen inte är behörig, alltså du ej kunde komma in innan du läste på bastermin för du saknade kurser för särskild behörighet, då blir du behörig genom en komplettering och då prövas du endast i BII.
    Det alla svenska lärosäten som tar in flera i BI, direktgruppen, inte endast den skola som du vill komma in på. Men det är inget du eller vi kan göra ngt åt. Alltså, endast de som utan komplettering är behöriga, alltså direkt efter gymnasiet, prövas i BI, direktgruppen.