Linnea

    Hej! Ska söka nu en högskole utbildning till hösten och har lite frågor angående meritpoäng och meritvärde osv. Jag läste klart gymnasiet 2020 och fick fullständig examen. Efteråt läste jag igen matematik 2B på komvux och fick godkänd betyg på det samt grafisk illustration (också på komvux) på 100 poäng. Så totalt har jag en poängomfattning på 2500 poäng. Jag läste även engelska 7 och Svenska 3 (och efteråt matematik 2b) i gymnasiet och fick bra betyg i dem ämnena. I den utbildningen jag har sökt så har jag den grundläggande behörigheten och de andra särskilda ämnen som behövs för att komma in. Nu kommer den stora frågan. Hur vet jag om jag kommer in? Har testat att räkna ut mitt meritvärde samt meritpoäng men blev inte klokare. Kollade på Antagningsstatisk hos UHR.se (på det programmet jag vill läsa) och såg att BII (som jag antar att jag är i) hade ett meritvärde på 18.08 samt ett BF på 3.50 och jag vet inte om jag mina värden kan konkurrera med det. Har ingen aning vad som ger extra merit och vad som gör inte det. Vill även påpeka att jag läser hälsopedagogik och kommunikation på gym-nivå som kommer avslutas 17 mars och undrar om de kurserna kan tilläggas på min meritpoäng/meritvärde? Jag vet att jag har många frågor men skulle verkligen uppskatta svar så jag kan bli lite klokare på vad jag måste göra för att öka min konkurrens komplettering. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!
    BF på 3.50 - kan du bortse ifrån, för att BF är urvalsgrupp för sökande med studieomdöme från en Folkhögskola och om jag förstår dig rätt så har du inte omdöme från en folkhögskola...
    Vad gäller meritvärde så är det summan av ditt snittbetyg + eventuella meritpoäng (om du har några meritpoäng, vilket jag inte vet någonting om). Det är inte alls obligatoriskt att ha meritpoäong för att det är de Extrapoängen. Var god läs på gymnasieGuiden.se/merit
    Vilka betyg räknas in i ditt snittbetyg? Jo, alla kurser från ditt examensbevis förutom gymnasiearbetets betyg + av de kurser som inte ingår i ditt examensbevis de kursernas betyg som antingen krävs för behörighet eller som ger dig meritpoäng.
    Du skrivet att du läste, på komvux, matematik 2b och fick godkänt betyg. Jag vet inte om matematik 2 krävs för den högskoleutbildning som du vill komma in på men om den inte krävs, då lär den kursen ge dig + 0.5 meritpoäng för det gör högre mattekurserna, så det betyget kommer räknas in.

    Du nämner svenska 3 som du läste efter gymnasiet, om jag förstår dig rätt och då gissar jag på att du på gymnasiet gick yrkesprogram, för att annars skulle du inte fått ut examensbevis om du inte hade godkänt betyg i svenska 3. Betyget i svenska 3 krävs för grundläggande behörighet och kommer därför räknas in. Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng och betyget kommer därför räknas in i ditt snittbetyg.
    Du läser kurserna Hälsopedagogik och Kommunikation, skriver du, men om de kurserna inte ingår i ditt examensbevis då kommer inte de betygen räknas in för att de kurserna inte krävs för särskild behörighet och de ger inte heller några meritpoäng, så de kommer inte påverka din möjlighet att komma in på en högskoleutbildning.
    ********************
    Hur som helst, så kan man inte på förhand veta om ens betyg kommer räcka för att komma in; detta för att antagningsgränser (hur höga betyg som krävs) kan gå upp och ner och ibland ganska mycket. Att titta på tidigare antagningsstatistik ger viss "fingervisning" men de tidigare resultat bestämmer inte hur framtida resultat kommer se ut.
    Mitt råd är att du gör ansökan och ser vilket meritvärde som Antagning.se får fram på dina betyg. Oavsett vad du eller vi får fram vad gäller ditt meritvärde, så gäller det som Antagning.se får fram och de räknar rätt (vi har inte varit med om att antagning.se fick fram fel meritvärde, inte en enda gång); se till att antagning.se kan se alla dina gymnasiala betyg (ladda upp dem på "mina sidor" när du gjort ansökan på www.antagning.se).
    Fler tips! sök till flera utbildningar. Att man avstår från att söka någon utbildning i andra-, tredje- och så vidare hand höjer inte din chans att komma in på den enda utbildningen som du söker. Sök alla utbildningar som du kan tänka dig vilja gå.
    Titta även på vad som finns inom yrkeshögskola; se utbud på www.yhguiden.se
    Några exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/teknikhogskolan/green-logistics-management
    utbildning/reveljen-vuxenutbildning-solleftea/behandlingsaspedagog-reveljen-distans
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning

    Studie- och yrkesvägledare