Mimmi
    Jag är intresserad av att bli idrottslärare 7-9 men har problem med ämneskombinationerna. Vad är det för skillnad på att välja idrott och hälsa som ingångs ämne eller som andra ämne? Förstärks eller förminskas behörigheten? Kan man ändå söka jobb som främst idrottslärare eller söker man sitt förstaämne och undervisar extra i andra ämnet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mimmi,
    Med "ingångsämne" menas det det ämnet som man ska läsa Först; ofta är sökande till lärarprogrammet inte säkra på vilka andra ämnen de vill ha som sina undervisningsämnen; hen vet t.ex "jag vill bli idrottslärare" och så vill hen också ha heltidstjänst på en och samma skola och bli attraktiv på arbetsmarknaden och därför måste ha fler undervisningsämnen, än bara idrott; ibland är sökande till lärarprogrammet inte behöriga till ex. "lärare i Matematik"-utbildningsalternativet, pga de saknar matte4 från gymnasiet (och de kan de läsa matte 4 på komvux på kvällstid- eller på distans samtidigt som de redan har påbörjat sin utbildning till Lärare med ingångsämne Idrott och sedan om de inte blir behöriga för mattelärare, kan de i så fall välja ett annat undervisningsämne i stället för matte (man skjuter fram beslut om vilka andra ämnen man ska ha som sina undervisningsämnen...). Sedan är man lika behörig i alla de ämnena som är "undervisningsämnen"; det är i alla fall så vi tolkar reglerna här på Fråga SYV.
    Du får gärna höra med studievägledare på lärarprogrammen.

    Hälsningar
    Peter syv