Agnes
    Hej!

    Jag läser just nu första terminen ekonomi på universitetet och första halvåret är det Företagsekonomi 30 hp. Jag sökte egentligen bara in för skojs skull i våras då jag skulle ha rest nu, men jag hade tur och kom in.
    Har dock insett att jag inte alls vill bli ekonom, utan kommer söka in till socionom eller PA i vår. Min dröm är att jobba inom Amnesty, Rädda Barnen eller liknande, bara jag känner att jag gör verklig nytta runt människor och inte räknar ekonomi på ett företag (även om de också gör nytta såklart). Jag tycker det är jättetufft och inte alls speciellt intressant det vi läser om nu, så jag funderar på att hoppa av.

    Min fråga är då, hur "bra" och meriterande kan det vara för mig att ha läst en grundkurs i Företagsekonomi och jag vill bli socionom eller liknande?
    Är det värt att kämpa mig igenom detta halvår även om jag inte alls vill jobba med detta?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    jag undrar om du har ansökt om studiemedel och är beroende av den inkomsten som studiestöd ger? Och en annan fråga är om du i fall du hoppar av dina nuvarande studier kan snabbt "hoppa på" ngn annan sysselsättning och få inkomst.

    Det finns för- och nackdelar för dig att stanna på din nuvarande utbildning. Och det är två olika situationer: om du tar ut studiemedel från CSN eller inte. Tar man studiemedel måste man uppvisa godkända betyg, för att annars får man ett negativt beslut när man ansöker om studiemedel nästa gång. Är du inte intresserad av de studierna som du nu bedriver, kanske blir det svårt att få godkända betyg i dem, tänker jag.
    Om du inte tar studiemedel, kan du lättare "chansa" med dina nuvarande studier, alltså se vad du lär dig och om du kanske får godkända betyg (eller kanske inte), vilket kommer inte påverka din ansökan till socionomprogrammet eller personalvetarprogrammet i framtiden.

    Annars så är alla högskolestudier en tillgång, kan man säga. Och godkända högskolepoäng ser bra ut i CV. Du får också erfarenhet av att ha studerat på högskolenivå och försökt överkomma vissa hinder. Får du då godkända betyg i slutet av terminen, så är det en bedrift (speciellt med tanke på att du är inte särskild intresserad av just de studierna).

    Å andra sidan, stanna kvar på en utbildning som du upplever "fel" för dig - och kämpa och kanske misslyckas, få U, underkänt i slutet av terminen (speciellt om du tar studiemedel) kan ha stor negativ påverkan på dina framtida möjligheter. Som sagt, CSN kommer göra avslag på nästa ansökan om studiemedel om man ej kan uppvisa godkända studieresultat för den tiden som man tog studiemedel.

    Som du ser så finns det för- och nackdelar och mycket beror på om
    1. du tar nu studiemedel från CSN
    2. om du tror du kan få godkända betyg i slutet av terminen, trots att du upplever det som "fel utbildning" och tycker det svårt.

    • : Hej igen! Jag tar CSN men kan enkelt hoppas tillbaka och jobba på min 2 extrajobb som jag har så ekonomiskt sett är det inga problem. Det jag känner är att jag de senaste 2 veckorna suttit ca 11 h om dagen med plugget, knappt haft någon fritid och ångest. Frågan är då om det är värt att fortsätta denna terminen? Jag vill ju inte jobba med ekonomi. Kan en grundkurs i Företagsekonomi vara avgörande för om jag tex jobbar som socionom någonstans och sedan vill bli enhetschef, eller ligger den större vikten i bedömningen på hur bra man är på sitt arbete?
    • Julia : Med examen från socionomprogrammet börjar de flesta som socialsekreterare på socialkontoret. För att bli chef behöver man några års erfarenhet, personlig lämplighet, tur (att ledig chefsplats finns att söka till) och kurer i ledarskap, konflikthantering, ekonomi är ett Plus, men brukar inte ställas som ett krav. Jag eller mina kollegor på FRåGA SYV kan inte fatta beslutet åt dig: att stanna på utbildningen eller hoppa av. Prata gärna med studievägledare på din institution och med kurator - för att bolla tankarna, om du ännu inte har bestämt dig.