Inga
    Hej!
    Jag undrar hur viktigt det är med ordningen i det preliminära valet i februari.

    1. Om man inte vet än, går det då bra att bara lägga in massa skolor och se vilka man preliminärt kommer in på?

    2. Hur ser det första preliminära antagningsbeskedet ut - Får man veta om man blev "antagen" till alla skolor på listan eller stryks de nedre som i den slutgiltliga antagningen?

    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Inga, det preliminära antagningen till gymnasiet är en Generalrepetition och man gör på samma sätt som i det Slutgiltiga antagningen, dvs de alternativ som är lägre än det, där man blir antagen, strycks.

    Resultat av det preliminära antagningen spelar ingen roll för eleven, för att hela antagningen kommer ändå att göras om under Omvalet, eller rättare sagt när betygen som eleverna får i sina Slutbetyg från Grundskolan "kommer in" i antagningssysemet och de betygen kommer att matchas mot de val som ligger i systemet efter sista dagen om Omvalsperioden.

    Om man inte alls t o m sista dagen i valperioden vet vad man vill gå på gymnasiet, råder jag att lägga in så som man Tror man vill söka. De uppgifter hjälper skolorna anpassa antal platser: på de utbildningar som många söker försöker man utöka antal utbildningsplatser och de utbildningar som få sökte kan t o m läggas ner på förhand, och de som sökte dem i första hand kommer att meddelas att de under Omvalet måste välja om, pga deras alternativ kommer ej att starta.
    Mitt råd är alltså att lägga in valen så som man tror man vill söka. Men resultat av preliminär antagning spelar ingen praktisk roll, detta för att allt kommer att göras om.

    Vänligen

    ANNA