Anonym

    Hej, Jag hade tänkt läsa Master utomlands efter kandidaten men fått G nu i första kursen. Hur ser chanserna ut om man inte får VG på allt/det mesta? Och kan man läsa om kursen och få VG? Jag har fått VG på allt utom sista individuella uppgiften så kommer få G av den anledningen… Får inte heller komplettera tydligen så hur ska jag göra? Gå om hela kursen? Hade velat komma in på Mastern på något med prestige.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    hur skolorna utomlands antar till sina masterprogram (om det spelar roll om sökande har högsta möjliga betyg från sina grundutbildningar) får du fråga de skolorna som du vill komma in på.
    I Sverige antas man till utbildningar på avancerad nivå, magister- och masterprogram, (i alla fall oftast) på det totala antal godkända högskolepoäng: de med flest antal högskolepoäng kommer in först och det spelar ingen roll om man har G eller VG i kurserna.
    Det är inte i alla kurser på alla lärosäten, på högskolenivå, som det i Sverige är möjligt att få högre än G. I vissa kurser kan man få VG och i andra endast U (underkänt) och G (godkänt).
    Jag tycker inte du ska tänka på att gå om kursen som du fick G i. Jag tycker du bör läsa vidare och göra ditt bästa i varje kurs du läser. Ta också kontakt med antagningen på de programmen som du vill söka till senare och fråga på vilka grunder de antar.

    • Anonym : Tack! Men om just denna kurs blir vad som hindrar mig att komma in. Finns chansen att läsa om en redan godkänd kurs?
    • Anna : Vet ej. Har aldrig fått en fråga om möjlighet att läsa om en högskolekurs med godkänt resultat. Prata med studievägledare på din institution. Det är en mycket ovanlig fråga. Som sagt, har inte fått den frågan förut. Om studievägledare på din institution svarar att hen inte vet, testa fråga antagningsgruppen på ditt lärosäte. Om även de svarar att de inte vet, kontakta UHR, Universitets- och högskolerådet.