förälder123
    Hur viktigt är det att få meritpoäng för moderna språk när man tex vill komma in på läkarlinjen eller civilingenjörslinjen?
    Kan man komma in utan att läsa språk/få de meritpoängen?
    Vad händer om man väljer bort språk efter år 1 i gymnasiet?
    hur många poäng kan man max få för moderna språk?
    Är det bättre att få tex D eller E i språk än att inte ha språk?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carina Anna!
    Du ställer några frågor i samma fråga. Jag ska försöka svara på alla dina frågor.
    Du frågar: "Hur viktigt är det att få meritpoäng för moderna språk när man tex vill komma in på läkarlinjen eller civilingenjörslinjen?" - Mitt svar: Det ställs inga krav på att ha några meritpoäng alls. Meritpoängen är extrapoängen som höjer meritvärde. Man kan komma in i högskoleprovs-urvalet (HP-urvalsgruppen) även med lägre betyg och utan några meritpoäng alls. Dock måste man vara behörig.
    Du frågar: "Kan man komma in utan att läsa språk/få de meritpoängen?" - Mitt svar: "Ja, det kan man göra. För det första så kan man uppnå maximalt antal meritpoäng även utan moderna språk (genom engelska 7 och högre mattekurser). Högre mattekurser inför läkar- och civilingenjörsprogrammet är Matematik 5 och Matematik specialisering; och för det andra - så kan man komma in i HP-urvalet eller i AU även med lägre betyg och utan några meritpoäng (se även svar på frågan ovan).
    Du frågar: "Vad händer om man väljer bort språk efter år 1 i gymnasiet?" Mitt svar: om det programmet eleven läser på inte kräver 200poäng i ämnet moderna språk för att uppnå kraven för examensbevis, då går det bra att läsa endast 1 kurs i moderna språk. Krävs det 200p. i moderna språk för att uppnå kraven för examensbevis, då måste man ha minst 200p. inom moderna språk eller i ämnet Modersmål. Man kan i sitt examensbevis ha F i moderna språk och/eller i ämnet modersmål. F-betygen drar dock ner jämförelsetal ganska mycket.
    Du frågar: "hur många poäng kan man max få för moderna språk?" -- Mitt svar: För moderna språk kan man max få 1.5 meritpoäng. Det uppnår man genom godkända betyg i moderna språk 3 och4, läs mer på gymnasieguiden.se/merit
    Du frågar: "Är det bättre att få tex D eller E i språk än att inte ha språk?" Mitt svar: Frågan är "för bred". "Språk" är både svenska, engelska, latin, moderna språk, modersmål... Vilket språk menar du med "språk"? Om du undrar om eleven vinner på att ha E i moderna språk 3, än att ha A i någon lika stor kurs som inge ger meritpoäng, då är svar Ja, eleven vinner på det. Men om eleven kan uppnå max antal meritpoäng även utan moderna språk, så är det en annan situation.

    Sammanfattning
    Siktar man på populära högskoleutbildningar som t.ex läkarprogrammet där det är svårt att komma in, så måste man i första hand tänka på att bli Behörig: gäller både grundläggande och särskild behörighet.
    Jag rekommenderar göra högskoleprovet så många ggr man kan. Högsta resultat gäller.
    Bra om man kan ha så många meritpoäng som möjligt (max är 2.5). Bra att ha så högra betyg även i meritpoängsgivande kurser som möjligt (detta för att betygen kommer räknas in i jämförelsetal - gäller elever som har eller läser mot Examensbevis; för de med äldre betyg, som har Slutbetyg och inte examensbevis gäller annorlunda regler).

    • förälder123 : Hej Anna
    • förälder123 : Stort tack för ditt svar!
    • förälder123 : Jo det var Moderna språk jag syftade på.
    • förälder123 : så summa summarum. Om hans utbildning (naturvetenskap) inte kräver 200p så kan han välja annan kurs men med risk att han får 0,5p mindre meritpoäng i slutändan.
    • förälder123 : Och det är klokt att göra högskoleprovet, flera gånger.
    • förälder123 : tack för din hjälp
    • Milla :

      Godkänt betyg i moderna språk 3 ger + 0.5 meritpoäng. godkänt betyg i mod.språk 4 ger + 1.0 meritpoäng. På naturvet.programmet är 100p (en kurs) obligatorisk att läsa inom ämnet moderna språk. Läsa fler kurser inom ämnet moderna språk (eller modersmål) är frivilligt. Max antal meritpoäng kan man uppnå även utan moderna språk - i så fall genom engelska 7 och högre mattekurser.

    • förälder123 : Hej Milla, så om min son läser 100p moderna språk och sen tar engelska 7 och högre mattekurs så kan han fortsatt få 2,5 meritpoäng. (om han läser de andra meriterande kurserna också. Stort tack för ditt svar! Hälsningar Carina
    • Milla :

      Man kan uppnå max meritpoäng även utan moderna språk. Engelska 7 ger 1.0 och högre kurser i matematik kan ge max 1.5, så det blir totalt max, alltså 2.5. Har man 0.5 meritpoäng för mod.språk3, kan man få ännu 2.0 meritpoäng; de kan man få genom eng7, högre mattekurser och mod.språk4. Din son kan samråda med SYV-en på sin skola. Han kan också kontakta studievägledare på den högskoleutbildningen som han efter gymnasiet vill komma in på och få det bekräftat, alltså det som vi svarar här nu. :)

    • förälder123 : stort tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer