Joakim
    Hej!

    Jag har två frågor,

    1,Hur viktigt är meritpoäng?Vad har dem för syfte? Har inte riktigt förstått på vilket sätt dem hjälper till och hur viktigt det är.
    2,Jag har 200p inviduella val och vad händer om jag väljer spanska 4 och får underkänt i det? såklart får jag ingen meritpoäng för det ämnet men måste jag välja en ny kurs i 3an på 100p då?

    Tack på förhand!

    Joakim

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, meritpoängen blev till för att man ville uppmuntra elever att läsa mer avancerade kurser för att på så sätt se till att man kanske går in på högskola eller ut i livet med mer kunskaper och på så vis förbättra sina förutsättningar att lära. Meritpoängen kan ju spela roll om du söker in på en väldigt populär utbildning på högskolan där du måste konkurrera med dina betyg.

    Om du får F i spanska så kan du dessvärre inte ersätta den kursen med en annan kurs - då får du prata med din skola om vilka möjligheter du har att gå om kursen eller på annat vis få en ny chans till betyg. /Lena, Syv