hamdi
    Jag har börjat i ettan samhälle men det blev svårt för mig kan jag börja vård och omsorg på tvåan utan att gå om.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar om du kan byta gymnasieprogram utan att gå om ett år.

    Svar på din fråga är: i princip - nej.
    Om du jämför kursinnehåll på det programmet som du läste i å k 1: http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf

    och på det programmet, dit du vill byta:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf

    ser du att det är många OLIKA kurser på de två programmen.

    Jag råder dig kontakta rektor på den skolan, som du vill byta till, och berätta om att du vill gå på Vård/omsorgsprogrammet hos dem. Rektorn vet om det finns lediga platser i å k 2. Om de inte finns, skulle du inte kunna byta även om du hade alla förkunskaper /t.ex. om du hade gått samma program på en annan skola i å k 1/. Om en ledig plats i å k 2 finns, gör rektor en bedömning om du kan "läsa in" kurser som saknas under resterande tid på gymnasiet. Det innebär för din del att du läser på mer än heltid (d v s att du studerar även på din fritid: kväll och helger - för att komma ikapp).

    Jag tror det blir mycket svårt för dig att byta program utan att förlora ett år. Den lösningen som ligger närmare till hands är att du går om å k 1.

    Tänk på de fördelar som detta innebär: du kommer att repetera några kurser /som du redan har läst på Samhällsprogrammet/ och har goda förutsättningar att få högre betyg i dem; du blir lite äldre & mer mogen än dina klasskamrater; du kommer att ha mer livserfarenhet när du slutar gymnasiet.

    Om du bestämmer dig för att gå om "ettan", råder jag dig att kontakta ett Antagningskanslí i din län/region för att få reda på var de lediga platserna finns & hur du kan göra din ansökan.
    Här får du en länk till en sida där du lätt hittar kontaktuppgifterna till rätt Antagningskanslí: http://www.antagningskanslier.se/
    Du behöver inte logga in där, välj bara rätt kommun och klicka på SÖK.

    Jag hoppas att min svar hjälper dig i din framtida studieplanering! Återkom gärna om du vill ha en mer detaljerad förklaring eller om du har andra frågor.

    Vänligen
    SYV Ludmila