Kimia
    I vilka ämnen/kurser på VO,kan man få meritpoäng?.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Meritpoäng beräknas VARJE GÅNG MAN SÖKER EN ANNAN EFTERGYMNASIAL UTBILDNING
    och det är olika antal Meritpoäng man får, beroende på VILKEN utbildning man söker. Det är komplicerade regler kring beräknande av Meritpoäng. Du kan läsa med på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Allmänt gäller: man får Meritpoäng bara för Engelska, Matematik och Moderna språk /inte svenska eller engelska och inte heller för Modersmål/.
    I Engelska är det steg 7 som ger 1,0 Meritpoäng.
    I Moderna språk /Tyska, Franska, Spanska m fl./ är det från steg 3 och uppåt.
    I Matematik - från Matte 2 /i fall den utbildning man söker på högskola inte kräver Matte 2 för behörighet/. Om Matte 2 krävs för behörighet - får man inte Meritpoäng för den kursen. Detsamma gäller för Matte 3, 4 och 5.
    Summan av "kardemumman" är:
    Man skall läsa så mycket matte, engelska & Moderna språk /tyska, franska, spanska, italienska mm./som man kan & för Yrkesprogram /som t.ex. VO/ blir det inte aktuellt med att sträva efter Meritpoäng, eftersom man måste utnyttja Individuellt val, 200 poäng, för att få GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier, detta pga VO är ett yrkesförberedande program och man får inte per automatik Behörighet till att söka till högskoleutbildningar.

    Hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare