Elev

    Hej, Händelse Elev fått yrkesexamen där cirka 1500 gymnasiepoäng av kurserna består av Godkänt på E Nivå. Flera av dessa kurser är yrkesämnen och eleven vill göra prövning i dessa i syfte att höja betyg och därmed meritvärde Frågor 1. Kan man göra prövning i yrkesämnen på Komvux? 2. Om kurserna inte finns i kurskatalog är komvux skyldiga tillhandahålla prövning i dessa? Tack i förväg mvh Malik Dain

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Skolverket påstår att prövningar i kurser som finns pågående - måste erbjudas. Undervisning i vissa yrkeskurser kan finnas på komvux, men även i de kurser som ej undervisas på komvux (om det undervisas i dem på gymnasiet) bör prövningar erbjudas - detta enligt Skolverket. Du kan ringa till skolverket och fråga om det, tel.nr 08-52733200
    Exempel: kurser i idrott undervisas inte på komvux inom, över huvudet taget, men prövningar i idrottskurser t.ex i idrott-och-hälsa 1 erbjuds. det är i så fall lärare som jobbar på kommunala gymnasieskolor och som undervisar i kurserna som anlitas av komvux eller av prövningsenheten för att genomföra prövningar.