Kimia
    Att det går att komma in på ett naturvetenskapligt basår med Ma2a+grundläggande behörighet för högskolestudier.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    hej Kimia!
    i Stockholm och Göteborg kräver universiteten matte 3b godkänt betyg i - för att bli behörig till ett Naturvetenskapligt basår.
    I övriga städer är det, än så länge, i alla fall till hösten 2015 - räcker med Matematik 2.

    Vi tror att det är mycket möjligt att övriga städer "följer efter" Stockholm & Göteborg och det kommer att krävas Matte 3b /eller 3c/ för att bli behörig till ett naturvetenskapligt basår. Eftersom du inte söker Naturvetenskapligt basår till hösten 2015 utan kan söka först om två år - är det för tidigt att söka svar på din fråga. Vi vet inte hur det blir om 2 år.

    Ett råd som vi kan ge dig är att vara beredd att det kommer att krävas Matematik 3b. Planera därför för att läsa Matte 3. I fall du inte får möjlighet till det på gymnasiet, kan du söka till Komvux. Läsa Matte 3 på Komvux och sedan i fall du får godkänt betyg i matte 3 på komvux, söka till naturvetenskapligt basår efteråt.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA