Kimia
    Frågan ovan.
    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, de flesta högskolor/universitet + andra skolor /t.ex. komvux eller en gymnasieskola/ kan man få inbjudan/hänvisning till - när man har anmält sig till högskoleprovet.
    Du kan inte själv välja var du skriver provet. Du gör anmälan och betalar avgift som numera är 450 kr.
    När ansökningstiden är slut (sista dag att anmäla sig i år är 15 febr), sammanställs alla anmälningar och beslut fattas om vart just du blir hänvisad (det närmsta stället - oftast - till din folkbokföringsadress). Om det i en liten by finns många som anmälde sig, kanske får en skola på orten anordna provtillfälle. Om det är bara en person, då får hen åka till närmsta högskola/universitet.
    Det är alltså inte till 100% på förhand bestämt vilka platser som man i år skall kunna skriva HP på.

    Du kan, alltså, inte välja plats där du skriver provet. Du får anvisning till en viss plats. Om det går att ändra plats där just du skall skriva HP, vet jag inte. Om särskilda skäl finns till varför du vill skriva på en annan plats än den, dit du blev hänvisad - kan du ta upp den frågan då. Jag har aldrig hört att någon önskade ändra plats för HP, kan därför inte svara på frågan om det är möjligt.

    Mvh
    Julia SYV
    • : Tack ändå för svaret!
    • Julia : Om du känner att du vill veta mer om plats för att skriva HP på, gå prata med Studie- & yrkesvägledare på din skola. Vi får hoppas att hen kan svara bättre på din fråga. vi har gjort vårt bästa och kan tyvärr inte hjälpa dig mer med just den frågan. Med vänlig hälsning *L* :-) Julia
    • : ok,tack så mycket.Mvh