Sofia
    Jag går på gymnasiet och kommer i mitt program att läsa kurser som ger mig 2,5 i meritpoäng. Jag kommer utöver detta även att läsa engelska 7 som utökad kurs. Jag undrar om mitt betyg i engelska 7 kommer att räknas med i mitt meritvärde när jag söker högre utbildningar efter gymnasiet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia,
    som framgår av Faktabladet på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf (se punkter 5 och 6 på s.2)
    räknas utökade kurser med i Jämförelsetal, om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng.
    Om du redan utan Engelska 7 har max Meritpoäng, är min tolkning av reglerna är att Eng 7 kommer i detta fallet inte räknas med.
    Du kan med fördel kontakta Högskoleantagning - för att det är deras tolkning som gäller.
    För kontaktuppgifterna se på länken https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ - till höger FRÅGA OSS - bakom den knappen är det en dialogruta där du kan skriva ditt meddelande.

    Vänligen
    Julia SYV