Kimia
    Vill veta i vilken grupp det är bäst att hamna om man lättare ska komma in på läkar/eller tandläkarprogrammet?.I vilket av dessa grupper är det fördelaktigt att hamna:BI & BII?.
    Och om man hamnar i kompletteringsgruppen eller med de som gjort särskilda prövningar,är det negativt då?.Ifall inte,i vilket bör man hamna för att ha en chans att komma in på en av utbildningarna?.

    Vänliga hälsningar
    • : Det beror på. BI är okompletterad gymnasieexamen, så om du har toppbetyg där är det väl inga problem. Om du sedan kompletterar för högre meritvärde hamnar du också i BII-gruppen (om du kompletterar för behörighet hamnar du bara här, inte i BI också). HP är för högskoleprovresultat, så om du gör det också är du med i tre grupper.
    • : (alt. 2 grupper om du kompletterar gymasieexamen för behörighet).
    • : Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    BI & BII är olika grupper och den ena gruppen är inte "bättre" än den andra. Antagningsgräns brukar ofta vara lägre i BI gruppen därför är det rent statistiskt "bättre" att "hamna" i BI gruppen. Så om du kan få alla kurser i ett och samma utbildningsdokument, är det oftast fördelaktigt.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Om man kompletterar med kurser på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår,får man då inte alla kurser i ett och samma utbildningsdokument?.Mvh
    • Milla : Nej, det får man inte. Från gymnasiet får du Examensbevis. Det är ett färdigt utbildningsdokument. Läser du sedan på Komvux, får du urdrag ur betygskatalogen eller Studieintyg med tillhörande betyg som du lägger till ditt Examensbevis (och det heter därför "tilläggskomplettering"). Om man tilläggskompletterar, prövas man i BII gruppen (den så kallade "kompletteringsgruppen").