Felicia
    Hej! Jag går på ekonomi juridik och vill läsa på juristprogrammet efter studenten. Jag frågade syven på min skola i vilken grupp jag hamnar i (BI, BII osv) om jag höjer mina betyg på komvux men han kunde inte svara på det.

    Om jag läser upp några av betygen (dvs ska inte läsa nya kurser), är jag fortfarande kvar i gruppen som tas in med gymnasiebetygen eller byts jag till komvuxgruppen? Jag tittade på antagning.se och det är både svårare och färre universitetet tar in. Därför måste jag veta om det är värt att höja betygen på komvux eller inte. Och kan man höja upp flera kurser samtidigt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia!

    Du hamnar inte i en sämre situation om du höjer betygen på Komvux eller genom prövningar. Detta för att du prövas fortfarande i icke-kompletterings gruppen också (med de betyg som du hade innan komplettering).

    Men komplettering prövas du i BII, som är kompletteringsgruppen. Så du prövas i flera urvalsgrupper.

    Du kan höja hur många kurser som helst, men det kan ta tid. Komvux brukar inte heller erbjuda plats om du redan har godkända betyg. De hänvisar till prövningar. Du har rätt att göra ansökan till komvux i den kommunen där du är skriven. Ingen kan förbjuda dig göra ansökan, men komvux säger ofta - att "du kommer inte få plats", för att deras erfarenhet är att platserna räcker aldrig till dem, som vill höja från godkända betyg. Dock har du rätt att göra ansökan till komvux och i vissa kommuner ibland kan man komma med.

    Prövningar är det som jag mest tror på, i fall du vill höja från godkända betyg. Du får anmäla dig till många prövningar. I dagens läge kostar varje prövning 500 kr. Du förbereder dig genom självstudier på din fritid. tyvärr kan man ej få studiestöd under förberedelse till prövningar, därför är det inte lätt att förbereda sig till många prövningar samtidigt - då man kanske måste göra ngt. annat (jobba eller studera) samtidigt bl a för att få inkomst.

    Jag hoppas mitt svar förklarar hur det ligger till. Återkom annars igen bl a om nya frågor dyker upp.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare