Kimia
    Hej,
    vill veta i vilken stad jag kan komma in, på ett naturvetenskapligt basår om jag har läst till Ma2a?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    än så länge så krävs Matte 3 bara i Stockholm och i Göteborg. På alla andra orter räcker det - än så länge med Matte 2 för att bli behörig till Naturvetenskapligt basår. Vi vet inte om samma behörighet gäller om två-tre år därför råder vi dig att - om du kan - även läsa Matte 3b, då blir du behörig även i Gbg och i Stockholm.
    Ett alternativ är alltid att läsa upp kurser på komvux. Det går dock snabbare i fall du inte behöver spendera en hel termin på att läsa upp Matte 3b, en kurs, som på heltid läses på fem veckor.
    Förändringar i behörighet sker nästan alltid "uppåt", dvs fler kurser krävs, inte färre - därför tror vi inte att det i Stockholm och/eller i Göteborg blir möjligt att komma in på Naturvetenskapligt basår med bara Matte 2.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare