Miranda
    Jag ska läsa 100 poäng på tio veckor och undrar vilken studietakt det räknas som. Jag är 20 år och ska läsa en kurs på komvux. Ger det rätt till något studiebidrag / studiemedel?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Miranda,
    om man läser 100 gymnasiepoäng på 10 veckor, läser man på halvtid. I så fall borde man ha rätt till Studiemedel på 50% (dvs hälften av det beloppet som man har rätt till i fall man läser på heltid).
    Studiemedel består av bidragsdel och lånedel. Man söker bidrag och lån separat (på samma blankett men man måste kryssa separat för BIDRAG och för LÅN). Det är frivilligt att låna och i fall man lånar kan man välja låna mindre än det som man får låna.
    Om du bara söker bidragsdel, förbrukar du dina "studiemedelsveckor" precis på samma sätt som om du även lånade pengar. Det är begränsat antal veckor med Studiemedel man har. Mer info- finns på http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel

    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare