Mowa

    Hej!

    Jag läser numera vård- och omsorgsprogrammet åk 3 och är intresserad av att ansöka till sjuksköterskeprogrammet. Jag vill sålades läsa Matematik 3 och Engelska 7Komvux för att få meritpoäng och höja därmed mitt meritvärde.

    Frågan:

    I vilket urval prövas jag om jag läser dessa två kurser på Komvux? Har jag på så sätt mindre möjligheter att konkurrera om en plats på högskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Allmänt gäller: Det går inte att genom studier på komvux efter gymnasiet försämra chans att komma in på högskola.
    Om du redan innan du kompletterar på komvux är BEHÖRIG, kommer du prövas med det meritvärde du fick på ditt examensbevis - i BI, direktgruppen
    och samtidigt  - i BII, kompletteringsgruppen (med det högre meritvärde som du får genom en komplettering).

    Tips! gör högskolerpovet!

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare