Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    alla elever på gymnasiet får läsa vidare till nästa/högre kurs i samma ämne, även om de fick F i en lägre/underliggande kurs (för det behövs inte någon anpassning av programmet). Här gäller det rätten att fullfölja gymnasieutbildning, alltså gäller alla elever.
    Logiskt sett, har eleven små chanser att få godkänt i en högre kurs där hen saknar förkunskaperna på grund av F i en underliggande kurs men det händer ibland att eleverna får godkända betyg i högre kurser trots att de hade F i lägre kurser. Eleven som fick F har rätt att göra prövning i kursen. Det skulle vara fördelaktigt för eleven om hen fick läsa om matte 2b för att ha en chans att få godkänt betyg + bättre grund inför vidarestudier i matematik.
    Vad gäller uppfylla kraven för examensbevis, så kan en elev få ut examensbevis med F i både matte 2b och 3b och i ännu en kurs á 50 poäng; detta för att max F i examensbevis från gymnasiet är 250poäng.

    Studie- och yrkesvägledare
    • seort70 : Tack så hemskt mycket för ditt snabba kommentarer! :-)
    • Milla : Jag är glad om mina svar blir till hjälp!
    • seort70 : Jag är oerhört tacksam för ert stöd!
    • Milla : Vi gör vårt bästa!
    Läs alla kommentarer