Jon
    Hej!

    Jag behöver bolla en fundering som ni kanske har erfarenhet av. En elev som läser samprogrammet i åk 3 kommer inte kunna läsa sina sista 100 p moderna språk för det inte går i schemat. Skulle det gå att göra ett individuellt anpassat program och helt enkelt byta bort resterande 100 p moderna språk mot annan valfri kurs?

    Förutsatt att rektorn godkänner att det är ett giltigt skäl såklart.

    Tack på förhand!
    • Milla : Hej Jon, beslut om Individ.anpassat program måste fattas innan eleven går ut årskurs 2 på gymnasiet.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jon; kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    Av reglerna framgår att beslut om individ.anpassat program måste fattas innan eleven avslutar år två på gymnasiet. Jag tror inte man får göra undantag från den regeln. Jag tror inte heller att beslutet får fattas retroaktivt... men du/ni får gärna samråda med Skolverket om det.
    Enligt reglerna, är det tyvärr försent med Individ.anpassat program.
    *****
    Om eleven har ett annat modersmål än svenska får eleven ha en kurs Modersmål i stället för en kurs Moderna språk.
    Om eleven kan skaffa sig kunskaper på egen hand får ni ordna Prövning för den eleven och ta in betyg från prövningen in i elevens Examensbevis.
    Om eleven av andra anledningar riskerar ej få ut sitt Examensbevis, så får hen ändå ett Studiebevis, endast... med eller utan tillräckliga poäng inom mod.språk - och då kan hen komplettera på komvux där mod.språk inte är obligatoriska.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jon!

    "Kreativa lösningar" skulle kanske kunna tas i bruk som att se om det skulle gå att fixa examensbevis från ett Annat program - t.ex Ekonomi/juridik eller Estetiska/medier - där man ej behöver ha 200 p.moderna språk för att uppfylla kraven för examensbevis.
    Eller titta på möjlighet att köpa en kurs i språk åt eleven på t.ex hermods distans + erbjuda prövning på skolan sen.

    Läsa språk på en annan skola
    "det gemensamma gymnasiet" finns i flera städer t.ex i Göteborg - där olika gymnasieskolor går ihop och på sen eftermiddag erbjuder olika kurser i bl.a språk och Språkcentrum i Gbg kan i vissa fall erbjuda språkkurs på distans (om ni som skola beställer och betalar för den - här borde eleven få ett vanligt Betyg i kursen då kurser ges av behöriga lärare som också får sätta betyg).

    Och ännu en "kreativ lösning" skulle vara att eleven får "alternera": gå på varannan lektion i 2 ämnen: moderna språk och en annan kurs som går samtidigt - eller enligt överenskommelse, alltså att eleven läser på "halvdistans"; exempel om en kurs mod.språk går samtidigt som svenska 3 då pratar rektorn med eleven och med båda lärarna och kommer överens att eleven får själv ta ansvar för att sköta problematiken med att missa hälften av lektionerna i de 2 kurser.