Anna

    Hej, Ger IB-CP svensk universitets behörighet? Ifall inte, kan man komplettera m Komvux/folkhögskola efter? ”IBCP is made up of a minimum of 2 IB certificates and a BTEC level 3 qualification. We aim to ensure students leave with the equivalent of 3 A levels in the UK system if that is any help explaining the 'worth' of the qualification.” OBS! Så inte IB diploma programmet. Vore tacksam för hjälp!

    • Ludmila :

      Hej! Det finns ingen generell acceptans av IB CP till svenska universitet då det beror på vad det handlar om för Career-related studies. Malmö Borgarskolan erbjuder ett CP inom Business Management och Hospitality likt Sigtuna kommer att starta till nästa år. Västerås har ett helt annat innehåll, mot omvårdnad. Just nu är de 3 - de enda tre skolorna i Sverige som har (eller kommer att ha) IB CP. OM eleverna gör vissa val inom CP/IB-programmet så får de svensk universitetsbehörighet (Sv3, Sh1 mm). Dock är det inte alla som gör detta val.

    • SYV-besökare : Du kan också se info om svenska IB-utbildningar på http://www.swedishibschools.se/

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Anna,
    enligt vad jag vet så erbjuder 2 gymnasieskolor i Sverige CP på IB: det är Malmö Borgarskola och Carlfosska Gymnasiet i Västerås. Och i så fall bör personal som jobbar med den utbildningen på de skolorna kunna svara vilken behörighet man kan få på deras utbildning.
    Vad g'ller Malmö Borgarskola: se hemsida: https://borgarskolan.malmo.se/utbildningar/international-baccalaureate.html  -- Skrolla ner för information om Borgarskolans två stycken IB Career-related Programme (IB-CP).

    Ett annat tips är att kontakta Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar - för att det dit ansökan om att få läsa på svenska lärosäten kommer och de måste ge svar om sökande är behörig eller inte.