Fatima

    Hej! Jag går i nian och skall snart välja mitt gymnasieval. Än så länge vet jag inte vad jag vill bli i framtiden men är säker på att jag vill jobba inom dem naturvetenskapliga ämnen samt matematik. Mina betyg inom kemi, biologi och matte är C och fysik B. Nästa termin skall jag försöka höja mig i alla dessa fyra ämnen. Inför gymnasievalet har jag två linjer som jag grubblar över. Antingen NA där jag läser allt på svenska eller IB där jag läser allt på engelska. Jag har svårt att bestämma mig vilken linje jag ska ta som förstahandsval... Hur kan jag bestämma mig? Den andra frågan jag har är om jag kan byta ut spanskan mot arabiska (i de båda linjerna) då det är mitt modersmål? Detta då jag inte alls är bra på spanska och troligtvis riskerar att misslyckas med det i gymnasiet. Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läs gärna all info på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA
    och
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB

    ang.frågan om att byta ut moderna språk från NA - så kan du börja med ett annat mod.språk, t.ex med franska 1, eller så går det att ha en kurs inom ämnet Modersmål (t.ex arabiska) i stället för den obligatoriska kursen inom ämnet modersmål. Kika gärna på Programplan för NA.<

    Frågan om att på IB slippa läsa spanska, är det bäst om du tar med personal på den skolan som erbjuder IB-diploma-programmet, pga det kan vara olika på olika skolor.
    Besök gärna öppna hus; ofta är det nu-för-tiden Digitala öppna hus - då kan du delta även om du bor i en annan stad, långt borta från den skolan som du "besöker". Mycket är gemensamt om det är samma program, även om du "besöker" fel skola, som ligger för långt borta från där du bor. Vet tyvärr inte vilken stad du bor i och kan därför inte tipsa om öppna hus i just din stad. Men se info på gymnasieguiden.se/events