Marta

    Hej! Jag är en ambitiös elev i årskurs 9 med 335 merit för tillfället och jag har svårt att bestämma mig mellan IB och nautrprogrammet i gymnasiet. Jag är starkt riktad mot NO ämnerna, och vill helst läsa fysik, kemi och biologi vilket inte är möjligt på IB. Däremot vill jag också gärna läsa på engelska och vill nog forstsätta studera utomlands efteråt. Det är nog det största pluset med IB och att det fördjupar sig mer i ämnerna och förbereder bättre för högskolan. Jag började göra en del av gymnasieböckerna från naturlinjen redan i åttan och är nu klar med böckerna för matte 2C, biologi 1 och 2 och snart med Fysik 1. Därför tänker jag att naturlinjen skulle kanske vara enklare, då jag redan gjort en del av materialet (fast proven skulle jag ändå behöva göra). Med IB tycker jag också att det blir stressigt med proven i slutet som nästan hela betyget baseras på. Vad skulle vara ett bättre val för mig? Jag är fortfarande lite osäker på vad jag vill bli i framtiden, men läkare, forskare eller ingenjör låter mest lockande. Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Marta,
    du har funderat noga på de två alternativen som du väljer mellan - NA och IB. Jag tycker det skulle vara bra om du fick testa en dag på vardera program ("Skugga" en klass eller en elev) och kanske t o m på flera skolor, om du vill och möjlighet finns, men börja med att försöka boka "skuggning" en dag på NA och en dag på IB (kanske på samma skola - då jämför du just Utbildningarna och inte skolorna med varandra).

    Återkom sen, när du har varit elev för en dag både på NA och på IB.
    Hälsningar
    D: