Mirây
    Hej! Jag är en 18 åring tjej som började sina studier här i Sverige för 5 år sen, jag gick ut nian med väldigt bra betyg även fast jag läste svenska grundskolan bara för tre år, sen ville jag försätte med nånting som leda mig till internationella studier därför valde jag IB programmet som syv-en rekomnderade för mig. Nu när jag började första året blev allt mer klart och tydligt för mig i den här programmet så jag började se skillnader mellan nationella program och IB. Jag tyckte att det är enklas att man gå på nationellt program i tanken med den stora diploma examen. Fast jag vill fortfarande plugga på engelska. Min fråga är om jag ska byta till nationell program eller stanna på IB ? Och om det går att byta till natur programmet utan att gå om ett år? Jag vill ha tips och råd som gör mig lugn så att jag kan försätta fokusera på mina studier och bli av med de funderingar som suger båda tid och energi från mig.
    • Anna : I vilken stad vill du gå på gymnasiet?
    • : Skövde
    • Anna :

      Det verkar inte finnas nationella gymnasieprogram med andra undervisningsspråk en svenska - i Skövde. NA finns i Skövde endast på gymnasium-skovde-vasterhojd - fråga gärna på den skolan om de erbjuder undervisning på engelska /jag tror inte de gör det/.
      Så, om du vill läsa med undervisningsspråk engelska - då är det IB som gäller; i alla fall i Skövde; det ser i alla fall ut som så.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är några få gymnasieskolor i Sverige som erbjuder läsa de nationella programmen på engelska - några st. i Stockholm och en gymnasieskola i Göteborg, t.ex... så det är inte alls säkert att det i din stad finns någon gymnasieskola som kan erbjuda läsa något nationellt svenskt gymnasieprogram på Engelska /med undervisningsspråk - engelska/, därför är det med stor sannolikhet så att du "vinner" på att stanna på din nuvarande utbildning; delvis med tanke på att det kanske inte ens finns någon skola att byta till ... och även om det i din stad skulle finnas någon gymnasieskola som ger NA på engelska så är det inte alls säkert att de har någon ledig plats och även då behöver inte rektorn ta in - förbi gymnasieantagningskansliet... alltså, det är endast om man söker till år 1 och konkurrerar om plats på gymnasiet med sina grundskolebetyg, som man får plats enligt den "konkurrenskraften" som finns i ens betyg...

    Om man vill byta skola sen, mitt i läsåret eller efter årskurs 1 eller 2, är det upp till rektorn på den "mottagande skolan" att ta in en ny elev, eller inte göra det.

    Du svarade att du vill läsa på gymnasiet i Skövde.

    I Skövde finns det, enligt våra uppgifter följande gymnasieskolorna - se en lista på gymnasieguiden.se/gymnasium/Skövde

    NA med 2 inriktningar - naturvetenskap & natur-och-samhälle finns endast på skovde-vasterhojd /i Skövde/. Vi har inga uppgifter om undervisningsspråk engelska på den skolan; vi tror därför att undervisningsspråk är svenska. Men du får gärna själv fråga om det; kontakta skolans personal. jag kan inte se på skolans hemsida ngt. om andra undervisningsspråk, än svenska.