Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    IB-examen (om du menar utbildning INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA), kan inte uppnås genom en kombination av ofullständig IB-utbildning och "någonting annat", utan det är retakes inom IB som jag i så fall kan tipsa om. Och det är på eller via sin IB-skola som man löser det i så fall.

    Men om eleven inte vill eller kan "ta det" med sin IB-skola eller få hjälp av IBO-organisationen, då rekommenderar jag i första hand en Allmän kurs på en folkhögskola. Normalt sett, är den utbildningen 3-årig, men med tidigare studier på gymnasial nivå och goda förkunskaper kan man på (som snabbast) ett år uppnå OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET och även om Särskild behörighet i vissa ämnen, om så önskas. Med Omdöme om Grundläggande behörighet prövas man i BF-urvalet om man söker till svenska högskoleutbildningar.

    Alternativet YRKESHÖGSKOLA
    YH kan ta in obehöriga, så fullständig examen på gymnasial nivå är inte ett absolut krav, alltså kan komma in även utan.

    Sammanfattning
    Prövningar eller studier på komvux "hjälper inte" om man vill få Grundläggande* behörighet till eftergymnasial utbildning när man har sin gymnasial utbildning från IB.
    Förslag: söka till allmänna kurser på folkhögskolorna eller läsa om hela gymnasiet på komvux.

    ___
    * Särskild behörighet kan man komplettera för, men inte Grundläggande.

    Studie- och yrkesvägledare