Leonard

    Efter att ha blivit diagnostiserad med PTSD då jag var med om en olycka i höstas så tvingades jag byta, och i stöllet för att kunna ta studenten nu i vår så fick jag hoppa ner ett år, eftersom dem ansåg att en månads frånvaro var nog för att bricka mig. Är så oerhört förbannad, nu tvingas jag sitta här och slösa bort ett år av min ungdom på att göra om och repetera all skit. Läser ett internationellt gymnasieprogram (international baccalaureate), och eftersom jag missade vissa deadlines så kan jag inte ta igen dem tydligen.

    Min fråga är:
    Kan jag hoppa av gymnasiet, och plugga upp det sista på komvux? Hur skulle översättningen ské från mitt engelska program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Leonard,
    jag beklagar att du har varit med om en olycka, det är jättetråkigt att du lider men pga en olyckshändelse.
    Reglerna säger att man kan läsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år. Undantag kan göras för personer som har en treårigt gymnasieutbildning bakom sig. Hur komvux i din hemkommun kommer att bedöma din situation kan inte någon annan svara på än just komvux i den kommunen där du är folkborförd.
    Du får helt enkelt gå prata med dem på komvux i din hemkommun. Du kommer att be om UNDANTAG. Enligt reglerna är du för ung för komvux.
    Jag ser det som en fördel för dig att kunna gå om ett år. Du kan skaffa dig djupare kunskaper och få högre betyg. Att skynda på och få halvbra kunskaper och lägre betyg - är ett mycket sämre alternativ för dig.
    Mitt råd är att du stannar i skolan & läser lugnt i din egen takt.
    Om du är 18 år så är du myndig och får hoppa av skolan utan att behöva fråga dina vårdnadshavare. Så säger Sveriges Rikes lag. Konsekvenserna av det blir att du inte kommer att ha rätt till Studiebidrag från CSN. Jag tror inte komvux tar in dig nu (du är för ung).
    Folkhögskola kan vara ett alternativ för dig - då folkhögskolorna tar in från 18 års åldern.
    Se på www.folkhogskola.nu

    om du hittar någon folkhögskoleutbildning som passar dig.
    Ännu ett alternativ är att du byter till ett annat gymnasieprogram. Det är då rektor på det nya programmet som fattar beslut att ta in dig (om de har plats & om bedömning görs att skola har förutsättningar att ge dig handledning och tillräckligt med stöd för att de skall bli bra för dig).
    Du är jättevälkommen att höra av dig igen & samråda med oss framöver!
    Vi har inga andra intressen än att det skall bli bra för dig!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare