Grzegorz
    Hej!

    Jag undrade hur matte SL översätts till svenska skolsystemet? Jag har alltså under min tid på IB läst matte 1c i pdp och matte SL under IB. Matte SL är ju klassat som matte 5 men min fråga var om jag har gjort matte 1c och math sl men ett universitet vill ha matte 4, är jag fortfarande behörig?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Om jag förstår din fråga rätt, så kan SL från IB ersättar med Matte 5 (med betygskrav minst 3)

    Det är inte helt enkelt med mattekurserna då det i det svenska systemet finns tre olika spår och samtidigt många olika nivåer. Sedan spelar det också stor roll hur högt betyg man får på IB i sina mattekurser - om det är "lågt betyg" eller "högt betyg". Får man lågt betyg i matte, kommer det att motsvara lägre matte-kurs på den svenska skalan.

    På antagning.se kan du läsa om IB's motsvarighet till det svenska skolsystemet.

    https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Sarskild-behorighet/

    Hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare