Elizabeth

    Hej! Får man meiritpoäng från self taught?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elizabeth!
    Du ställer en fråga som vi som vanligtvis svarar här på FRåGA SYV ej har kompetens inom. Om du söker till en svensk universitetsutbildning (t.ex läkarprogrammet) så är det antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte (universitet) som du söker till i samarbete med Antagning.se som tar fram dina meriter med vilka du konkurrerar med om en studieplats. Så, mitt råd är att du kontaktar Antagning.se - och även antagningsgruppen/antagningsenheten på det universitetet som du i första hand vill söka till och ställer din fråga där.
    Annars, så är det mycket möjligt (borde vara så i alla fall) att SYV på din gymnasieskola borde ha fått den frågan förut och kan svaret. Att jobba som SYV på IB-programmet är ganska "speciellt". IB- är ett internationellt program, ej en svensk utbildning, och annorlunda regler gäller. Reglerna kan också ändras över tid. I vissa fall kan undantag göras... det är alltså rätt komplicerat och för att kunna svara på din fråga så måste man antingen jobba med framtagande av meriter för de som har diplom från IB (vilket vi på FRåGA SYV inte gör) eller ha fått just den frågan förut och kontaktat några sakkunniga och fått fram svaret (vilket vi inte heller har gjort - i alla fall inte som jag kan erinra mig).
    Jag vill inte ge dig fel svar och vilseleda dig. Jag ber dig därför kontakta dem som bör kunna ge dig rätt svar.