Astrid
    Hej!
    Idag har jag gjort antagningsproven för IB och jag fick också veta att det är 70 som har sökt men bara 20 som kommer in! Jag tror det gick hyfsat bra och mina nuvarande betyg är bra men är ändå lite orolig att jag kanske inte kommer in pga antalet sökande! Men min fråga är, kan jag byta eller ta kontakt med en annan IB skola innan skolan börjar och fråga om man får börja där om man är behörig och om det finns platser över? (även om antagningstiden har gått ut, och den skola jag tänker på i nödfall är Sannarpsgymnasiet som inte har några prov utan bara går på betyg)
    //Astrid

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Astrid,

    du kan alltid ta kontakt med gymnasieskolor och kontaktuppgifter till den skolan som du är intresserad av, finner du här>>

    Det bästa är om du kunde i din gymnasieansökan ha alla de skolor som du kan tänka du vill läsa på (t.ex som andra-, tredje och fjärde och så vidare alternativ). Då konkurrerar du om plats på ditt andra alternativ, i fall du inte blir antagen till ditt första alternativ... och inte blir beroende av att ledig plats finns.

    Du kan också höra med Antagningskansliet i Halmstad, kontaktuppgifter finns här>> som kan kanske svara på frågan om det finns många sökande till IB på Sannarpsgymnasiet eller om det är färre sökande än det finns platser.

    Om du är behörig och ledig plats finns, kan du bli antagen direkt. Problemet blir om det inte finns någon ledig plats... Om du söker i ditt gymnasieval bara ett alternativ och du ej kommer in, då har du ingen plats och blir beroende av var lediga platser finns. Det är inte en optimal situation.

    Vi rekommenderar att i sin gymnasieansökan ha många alternativ (söka till alla de utbildningar som man över huvudet taget kan tänka sig att läsa) men prioritera noga: i första hand söker man till sin favorit utbildning (skola & program) och sedan "i fallande ordning" och sist den skola & program som man tycker minst om men som man ändå kan (i värsta fall) tänka sig att gå.

    Omvalsperiod i Hallands län är tyvärr slut sedan 2 veckor... och jag tror det blir nu svårt att få in ännu ett alternativ in i din gymnasieansökan, men prata med Syv på din skola, be om hjälp och vi hoppas hen kan hjälpa dig på ngt. sätt: kanske kan du få veta att antal sökande till ditt "alternativa alternativet" är färre än platser och i så fall är det lugnt...

    Slutgiltig antagningsresultat för Halland blir klart 1 juli och vi hoppas du kommer in på ditt första alternativ - på din favorit skola. Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    L. ;)

    Liselotte