Matilda

    Hejsan jag en fråga som verkligen undrar över, jag går första året på gymnasiumet just nu men är väldigt intresserad att fortsätta mina 2 år utomlands på en internationell skola, jag vet att det finns massor av internationella skolor som erbjuder IB-programmet runt om i världen där eleverna också bor på skolorna, jag vet att tillexempel via UWC kan man få gå på en liknande skola men om man vill kunna ansöka till en internationell skola någonstans i världen för att gå en IB utbildning hur gör man då? Kontaktar man bara den skolan man är intresserad av och sedan bara ansöker eller hur funkar det? Jag är då alltså intresserad över att gå på en internationell internat skola någonstans i världen

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Matilda!
    Du är ännu icke-myndig och dina vårdnadshavare måste vara med och hjälpa dig. Om de är emot, då går det tyvärr inte. Du har inte rätt att bestämma var du bor innan du fyller 18 år. När du fyller 18år och har råd att flytta och bo på egen hand, då kan du göra det.
    Det är inte förbjudet att kontakta de skolorna där man vill läsa. Frågan i så fall hur mycket du får betala i terminsavgifter? En annan fråga är om behörighet: om du är eller blir behörig till den skolan. Ännu en fråga är: vad kommer det att kosta att bo på deras internat + övriga omkostnader. Även fråga om visum är viktig. I vissa länder behöver du studerandevisum för att få lov att bo och studera i landet.
    Det är många frågor och det blir hur som helst inte gratis. Exakt hur många tusenlappar per månad som det skulle kosta, beror på. En terminsavgift kan ligga på t.ex 50.ooo svenska kronor. Sedan tillkommer kostnader för dina resor till och från skolan, för internat-boende mm och m.fl.

    Jag tror att den billigaste lösningen är att söka till en svensk skola utomlands, finns några få - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?utomlands
     Om dina vårdnadshavare tycker det är bra idé - får de aktivt hjälpa till med bl.a söka information och vara beredda att betala för vad det kommer att kosta och även ta på sig väldigt mycket ansvar, bl.a juridiskt ansvar: skulle det hända ngt som gör att de måste åka till skolan och hämta hem dig, måste de vara beredda att göra det, och lägga tid och pengar på det: du är deras ansvar minst till den dagen du fyller 18 år. Sedan beror det på: juridiskt sett,  blir du myndig när du fyller 18. men om du inte har råd att betala terminsavgifter och boende - då går det inte genomföra, av praktiska anledningar, tyvärr.
    Du kan börja med att titta på IB-programmet på en "svensk gymnasieskola" i Brussel: gymnasieguiden.se/gymnasium/scandinavian-school-of-brussels