Marlon
    Jag har under hela min grundskoletid gått IB program alltid med engelsk undervisning då jag mestadels bott utomlands. Nu går jag sista året på en IB skola. Är tennis spelare och vill gå ett tennisprogram på en svensk gymnasieskola. Jag har aldrig studerat på svenska och försöker hitta en möjlighet att gå detta tennisprogram kombinerat med IB studier. Några idéer?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Marlon,

    Mina idéer går ut på att du kontaktar med din fråga

    Svenska Tennisförbundet>>> och samtidigt IB-gymnasieskolorna och IBO-organisationen.

    En variant är att spela tennis på fritiden, utanför skolan /som många gör/. Att kombinera två olika heltidsutbildningar på gymnasienivå - tror jag, tyvärr - inte går. Vi känner inte att någon elev har tidigare lyckats göra det.
    Om din IB-gymnasieskola vill "köpa" tennis-delen av en svensk gymnasieskola...? tveksamt att det går... bl a "schema-mässigt": hur ska du kunna hinna åka mellan skolorna så att du inte missar några viktiga/obligatoriska lektioner?

    Det blir nog svårt... kanske omöjligt, men det är bra att du är motiverad och vill försöka!

    Hör gärna av dig sen och berätta hur det går.

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    Daniel syv

    • : Hej Daniel, tack för ditt svar. Vår tanke var ib gymnasiestudier på distans. Har redan pratat med gymnasiet i kramfors som är ok. med att jag bara går tennisprogrammet och studerar parallellt på egen hand. Att jag såklart måste närvara i skolan ibland vid ex.vis prov osv. men då är jag beredd att resa fram och tillbaka. Anledningen till just detta tennisprogram är suveräna coacher so rekommenderar detta för just mig då jag vill elitsatsa på tennisen.
    • Anna : Jättebra att du redan har pratat med skolan och att det är OK, som du skriver. Lycka till!
    • : Tack Anna, måste bara hitta en möjlighet till gymnasiestudier på engelska, på distans..
    • Anna : Fråga IBO-organisationen, är vårt bästa tips.
    • : tack!
    • Anna : Vi önskar dig Lycka till och håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer