Linnea
    Hej SYV!
    Efter 9:an ska jag tillsammans med organisationen åka på ett utbytesår i USA och studera på High School i 10 månader. Efter det planerar jag att hoppa in i åk 2 på IB, förmodligen på Hvitfeldtska i Göteborg. Det verkar vara det enda sättet för mig att tillgodoräkna mitt år och att slippa gå om med de som är ett år yngre.
    Jag har hört att IB är det svåraste programmet och oroar mig lite för att mina stress-problem ska ta över och skada min utbildning. Jag är en perfektionist som tidigare alltid haft höga betyg, nu i högstadiet har jag nästan bara A & B, en standard jag inte vet om jag kommer klara av att leva upp till gymnasiet. Det har alltid varit en vana för mig att vara bättre än de andra i min årskurs, och på ett konstigt sätt gillar jag det, som ett beroende av bekräftelse. Varför tänker jag såhär?

    Mina frågor:
    1. Har jag lika behörighet som andra att komma in på högskola i Sverige samt utomlands?
    2. Ingår idrott i IBs undervisning?
    3. Känner ni till några stipendier man kan söka inför High School i USA? Har svårt att hitta något relevant.
    4. Kommer mina betyg i utlandet ha betydelse för mina studier på IB i Sverige?

    Tack på förhand,
    Linnea.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Att du strävar för att läsa dig mycket och ha höga betyg är bra! Men allt är bra i "lagom" dos, givetvis. Om det blir ett beroende att behöva ha högre betyg än alla andra i din klass, kan det hindra dig från att ha balans i livet, hinna med fritiden och tillräckligt med vila.
    Jag tycker du behöva prata med kurator och kanske också med en skolpsykolog. Du kan också samråda med skolsköterska, berätta om hur du känner och be om råd om det är en bra idé att boka möte med en psykolog. Det kan inte skada att prata med kurator, skolsköterska och psykologen. De har tystnadsplikt och kommer inte att föra vidare - det som du berättar för dem.

    Angående dina betyg som du får i USA och läsa senare på gymnasiet i Sverige: det kan spela roll vad du får för betyg - från vilken skola och i vilka ämnen och så vidare.

    Från din fråga förstår jag att du inte vill läsa från åk1 när du kommer från utbytesåret och därför vill läsa på IB.
    Jag råder dig att under ditt utbytesår ändå göra ansökan till några "vanliga" svenska program - till åk1. Det kostar inget och du kan alltid tacka Nej till en erbjuden plats. Men det är bra som "extra säkerhet" - att i fall du vill läsa i tre år på gymnasiet i Sverige på ett "vanligt svenskt program" - så har du då en plats. Som sagt, alla har alltid rätt att tacka nej till en erbjuden plats.

    Om vad man läser på IB, kan du se här http://www.fragasyv.se/info/international-baccalaureate-diploma och mer om IB kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Med betyg från IB kan du söka till högskola/universitet i Sverige. Mer om det kan du läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/

    Angående stipendier, så är det en jättesvår fråga: vi känner inte till någon bra och gratis sida som har samlad info om stipendier. Det finns ett antal privata företag som tar betalt (en vanlig "taxa" är 250 kr) för att söka stipendier åt dig - men de kan inte garantera att du får något. Vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att förmedla info om stipendier, som är pålitlig och som vi kan "stå för" - därför måste jag tyvärr svara dig att vi inte kan hjälpa till "på den punkten".

    Du får gärna återkomma om jag har missat att svara på någon av dina frågor.
    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och håller tummarna för dig!
    Vänliga hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare