Sara

    Vad menar ni när ni säger att ekonomi utbildningar eller revisor tex är icke reglerade arbeten? Menar ni att de inte krävs en speciell spikad utbildning som tex sjuksköterska utbildning för att bli sjuksköterska, och typ läkarprogrammet för att bli läkaree ? Vad finns de mer för icke reglerade yrken?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, på ett ungefär kan man säga så som du förklarar själv i din fråga. Det finns ett mindre antal Reglerade yrken - se framtid.se/yrke/reglerade-yrken
    och den stora mängden är - icke-reglerade, alltså får arbetsgivare ställa vilka krav hen vill och anställa med vilken utbildning hen tycker passar. Dock finns det också "traditioner" och "så brukar arbetsgivare göra"... som t.ex att som skolkurator är det i princip ett måste att ha socionomexamen, trots att yrket skolkurator är ett icke-reglerat yrke. Av tradition och pga socionomer läser mycket inom socialtjänstlagen och det anses vara viktigt att kunna om man jobbar som skolkurator, så blir det i princip omöjligt att få jobb med någon annan utbildning än examen från socionomprogrammet, dock kan man kanske hitta några mycket få exempel på att skolkuratorer ändå har andra utbildningar... Jämför: läkare eller sjuksköterska får ej anställas om de inte har legitimation från socialstyrelsen och bussförare får inte köra buss om hen inte har ett giltigt busskörkort.

    Studie- och yrkesvägledare